Praha - Senát chce mírnější cíle pro snížení emisí oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a pro dodávky, než jak je navrhuje Evropská komise. Navrhuje také jiné vymezení bezemisních a nízkoemisních vozidel tak, aby nezahrnovalo jen elektromobily, ale například i auta na stlačený zemní plyn. Horní komora to uvedla ve stanovisku k návrhu příslušného unijní nařízení.
Mírnější snižování emisí nových automobilů podporuje také vláda, k unijnímu návrhu je podle ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera (za ANO) "zdrženlivá". "Nařízení bude mít samozřejmě velký dopad na český automobilový průmysl, který zajišťuje devět procent hrubého domácího produktu a 25 procent exportů České republiky a zaměstnává přímo 150.000 osob a nepřímo 400.000 občanů," řekl senátorům.
Český automobilový průmysl je podle ministra vysoce konkurenceschopný ve vývoji a výrobě spalovacích motorů, ve výrobě elektrických pohonů si pozici teprve začíná budovat. Zájmem České republiky by měl být tedy pozvolný, nikoli skokový nástup elektromobility, jak navrhuje Evropská komise, dodal Hüner.
Evropská komise podle něho navrhuje, aby výrobci byli povinni snížit průměrné emise u jejich nově registrovaného vozového parku v Evropské unii o 15 procent do konce roku 2025. Do konce roku 2030 se navrhuje snížení o 30 procent oproti roku 2021.
Senát chce, aby cíl pro rok 2015 činil deset procent nebo aby nebyl závazný. Pro rok 2030 by podle horní komory mělo být stanoveno snížení o pětinu až čtvrtinu proti roku 2021, stojí v usnesení. Je v souladu s postojem vlády.
Témata: Senát Parlamentu České republiky, emise, Evropská komise (EK)
Související
31. října 2024 6:46
28. září 2024 20:24
27. května 2024 15:34
17. dubna 2024 12:42
14. prosince 2023 15:59
29. listopadu 2023 12:38