Praha - Společnost Ahold před 25 lety otevřela v Jihlavě první supermarket v tehdejším Československu. Jak se od té doby změnil obsah nákupního košíku Čechů?
Vzrostla obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí téměř 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba.
Na začátku 90. let průměrný Čech vypil přibližně 16 litrů minerálních vod za rok, během 25 let toto číslo stouplo až na 55 litrů ročně. Lidé také mnohem více nakupují tropické ovoce. V minulosti činila průměrná roční spotřeba na hlavu 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů za rok.
Podle Aholdu čeští zákazníci mají rádi novinky. "Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka," uvedla Slavomíra Havlinová, manažerka nákupu sortimentu ovoce a zeleniny řetězce Albert.
Do obchodů dnes zavítá průměrný Čech přibližně dvakrát až třikrát týdně a při výběru potravin je pro něj víc než kdy dříve podstatný zdravý životní styl. Zatímco v minulosti byl tento aspekt rozhodující jen pro pětinu zákazníků, nyní se jím řídí téměř polovina.
Související
15. listopadu 2024 8:15
13. listopadu 2024 9:21
12. listopadu 2024 8:47
10. listopadu 2024 18:55
8. listopadu 2024 13:15
31. října 2024 15:36