Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na pražském orloji budou nově okénka ze skleněných vitráží

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Jan Zýka, EuroZprávy.cz

Praha - Koncem léta se na věž Staroměstské radnice po několikaměsíčních opravách vrátí orloj. U apoštolů budou nová okénka ze skleněných vitráží, které nahradí ta plechová.

Je to návrat k původní podobě orloje, na kterém vyjma posledního půl století byla okénka vždy skleněná. ČTK to řekl Petr Skála, který je správcem orloje od roku 2009 a od ledna má stroj orloje v restaurátorské dílně. Na věž radnice se turisticky atraktivní památka vrátí nejpozději s koncem letních prázdnin. Restaurátorské práce a opravy vyjdou na 9,4 milionu korun.

Do roku 1911 byla na orloji malovaná skleněná okénka, poté byla vyměněna za vitráže. V 70. letech minulého století vitráže nahradil plech s namalovanou iluzí vitráží. "Já se domnívám, že to tehdy udělali proto, protože měli poruchu, okénka se neotevřela a apoštolové vitráž patrně rozbili hlavami," řekl ČTK Skála, který se snaží vytvořit takový mechanismus, aby se při neotevření okénka vyklopila a nerozbila se.

Předlohou pro vitráže jsou dochované fotografie, z nichž je patrné, že byly dost průhledné. Není však jasné, jak byly barevné. Jedno okénko je již vyrobené, druhé by mělo být v příštím týdnu.

Témata:  Praha Pražský orloj

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 12:25

Jak na tom je Jana Boušková? Václav Vydra otevřeně promluvil

Václav Vydra je samozřejmě nejdůvěryhodnějším zdrojem zpráv o zdravotním stavu Jany Bouškové, který se podle posledních informací konečně zlepšuje. Potvrzují to i nejnovější slova oblíbeného herce. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.