Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Rychlovlak do Brna a na letiště? Sobotka prozradil více

Bohuslav Sobotka /ČSSD/, předseda vlády
Bohuslav Sobotka /ČSSD/, předseda vlády
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Předseda vlády Bohuslav Sobotka v pondělí po jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým, ministrem dopravy Danem Ťokem a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou prozradil, kdy by vlaky mohly začít jezdit z centra Prahy na Letiště Václava Havla a kdy by se v Česku mohly začít stavět první úseky vysokorychlostní železnice.

Podle Sobotky je dvojkolejné a elektrifikované spojení centra Prahy s letištěm a s Kladnem vládní prioritou. První úseky by podle premiéra mohl stát začít stavět už v roce 2019. Spojení by mohlo být dokončeno někdy v letech 2023 a 2024. Po jednání o tom Sobotka informoval na Twitteru.

Spojení na Letiště Václava Havla zatím zajišťují jen autobusy z pražského Zličína nebo od stanice metra Nádraží Veleslavín. Ty jsou ale ve špičkách přeplněné. Dopravní podnik na spoji z Nádraží Veleslavín dokonce testoval obří autobus pro 191 lidí. O výstavbě železnice nebo prodloužení metra, které by autobusové spojení měly nahradit, se mluví už od roku 2004.

Podle Sobotky výstavbu tratě brzdí to, že přípravy byly pouze v rané fázi. Podle premiéra už ministerstvo dopravy s přípravami pokročilo a termíny, které dnes uvedl, nejsou jen planými sliby. Ťok ale varoval, že snaha zahloubit část trasy do tunelu může narazit na odpor Evropské unie, která nemusí povolit využití eurofondů, neboť varianta po povrchu, kterou ale odmítají místní občané, by byla levnější o 3 miliardy.

S ministrem dopravy Danielem Ťokem a s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým řešil Sobotka také výstavbu vysokorychlostních železničních tratí. Ty by v první fázi měly propojit Prahu s německými Drážďany a také s Brnem.

"Požádal jsem dnes ministra dopravy, aby do konce roku předložil do vlády strategii rozvoje vysokorychlostních tratí v ČR," uvedl Sobotka na Twitteru. A rovnou stanovil další termín, kdy by se vysokorychlostní tratě mohly začít stavět. "První úsek by se mohl začít stavět kolem roku 2025," slíbil Sobotka.

Vzhledem k tomu, jak dlouho se o podobném spojení hovoří, setkal se Sobotka spíše s posměšnými reakcemi. "To mi přijde příliš uspěchané," napsal jeden z uživatelů Twitteru. "Tak mohl by, jistěže. Ale nezačne, osobně to vidím tak na rok 2145, kdy všude jinde budou už teleporty," komentoval Sobotkův slib další uživatel.

Témata:  Bohuslav Sobotka železnice Praha

Související

Aktuálně se děje

9. listopadu 2025 14:16

Těžký život na Ukrajině. Neděle se nese ve znamení rozsáhlých výpadků v energetice

Až 16 hodin mohou trvat nedělní výpadky dodávek energií na Ukrajině po posledních ruských útocích, uvedla společnost Ukrenergo, která spravuje distribuční síť v zemi. Informoval o tom britský deník Guardian. Energetici budou provádět nezbytné opravy. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Karel Havlíček v Poslanecké sněmovně

Ukrajinské vlajky mohou zmizet z dalších budov, naznačil Havlíček

Nový předseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura (SPD) v týdnu jako jeden z prvních kroků ve funkci sundal ukrajinskou vlajku ze sněmovní budovy. Stal se terčem kritiky některých občanů i vybraných politiků. Babišův nejbližší spolupracovník Karel Havlíček (ANO) nicméně naznačil, že by ukrajinské vlajky mohly zmizet i z budov dalších státních institucí.