Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se nepřizabít? Pravidla, která by měl dodržovat každý milovník zimy

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Počet zraněných lyžařů a snowboardistů na českých horách dlouhodobě neklesá. Pokud o jarních prázdninách vyrážíte na bílé svahy, nezapomeňte se pojistit a dodržovat pravidla bezpečného pohybu po sjezdovkách.

Podle vlastní výroční zprávy za rok 2017 zasahovala Horská služba České republiky v 9166 případech. 7899 zásahů bylo spojeno s ošetřením zraněných, více než 5000 z nich si svůj úraz přivodilo v souvislosti se sjezdovým lyžováním nebo snowboardingem. Celkový počet zásahů byl navíc nejvyšší od roku 2005. Je tedy zřejmé, že přes stále vyšší osvětu a rozšířené používání ochranných pomůcek jako jsou přilby nebo chrániče páteře jsou zimní sjezdové disciplíny stále poměrně rizikovou aktivitou, jejíž případné následky nelze brát na lehkou váhu.

Každý, kdo se pohybuje na sjezdovce, by měl v zájmu svém i s ohledem na ostatní dodržovat jednoduchá pravidla, která mohou možnost vzniku úrazu a následných životních komplikací významně snížit. Ať už vyrazíte na hory sami, ve společnosti přátel nebo s rodinou, doporučujeme dodržovat „Deset pravidel pro pohyb na sjezdových tratích“, které vydala Mezinárodní lyžařská federace (Fédération Internationale de Ski).

1.     Ohled na ostatní lyžaře Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval nikoho jiného.

2.     Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy Jezděte s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidíte. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musíte přizpůsobit svým schopnostem, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům jakož i hustotě provozu.

3.     Volba jízdní stopy Přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře nebo snowboardistu jedoucího před ním.

4.     Předjíždění Předjíždět se může ze shora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.

5.     Vjíždění a rozjíždění Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.

6.     Zastaveni Nezdržujte se zbytečně na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.

7.     Stoupání a sestup Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.

8.     Respektování značek Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.

9.     Chování při úrazech Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.

10.  Povinnost prokázání se Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje zasahujícím záchranářům.

Témata:  lyžování

Související

Aktuálně se děje

10. prosince 2025 20:10

Čistky na ČT pokračují: Barbora Kroužková končí v Událostech

Zpravodajskou redakci České televize čekají další personální změny. Diváci již od ledna neuvidí v hlavní zpravodajské relaci Události jednu z jejích výrazných tváří, moderátorku Barboru Kroužkovou. Tuto informaci potvrdil zdroj webu Aktuálně.cz obeznámený s děním uvnitř ČT. Sama Kroužková se sice k situaci odmítla blíže vyjádřit, avšak uvedla, že z televize neodchází. Předpokládá se, že by jí v rámci zpravodajské redakce měla být nabídnuta jiná pracovní pozice.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Lyžování, ilustrační fotografie.

Komentář

České hory trestají váhavé. Za skipas můžete zbytečně zaplatit stovky korun navíc

Lyžařská sezona se teprve rozjíždí, ale cenový souboj o peněženky už dávno začal. Na první pohled to přitom vypadá skoro idylicky – oficiální ceníky slibují jen velmi mírné zdražení skipasů, většinou o dvě až tři procenta, tedy zhruba tempem inflace. Část areálů ceny dokonce vůbec nezvedla. Jenže tyto tabulky dnes slouží spíš jako dekorace. Skutečné ceny se totiž už neurčují tiskem na papír, ale algoritmem, který řídí nabídku podle poptávky podobně jako u letenek nebo hotelů. A právě tady se rodí ty největší rozdíly.