reklama

Alespoň jeden trestný bod za tuto dobu pak dostal každý dvanáctý řidič. Systém, který řidičům kromě pokut přiděluje za přestupky i trestné body, začal platit 1. července 2006.

"Bodový systém, jak ukazuje praxe, bez diskuse přispívá k vyšší bezpečnosti a snížení následků dopravních nehod," uvedl vedoucí oddělení Besip Martin Farář.

Účinnost bodového systému se ale projevila až po roce od jeho spuštění. V roce 2007 ještě počet obětí na silnicích podle statistik ministerstva dopravy vzrostl, už v roce následujícím začal pokles počtu obětí, který trval až do roku 2013.

Ministerstvo chystá rozsáhlou úpravu systému. Ta by měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakou jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50.000 Kč na 75.000 Kč.

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí, nejnověji od začátku června 2016 Portugalsko. "Pokud se bodové konto smrskne na čtyři body z 12, musí řidič do šesti měsíců podstoupit doplňkový výcvik v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Zůstanou-li mu na kontě pouhé dva body, musí absolvovat novou teoretickou řidičskou zkoušku," uvedl v tiskové zprávě Tým silniční bezpečnosti.

Výhodou portugalského systému je, že řidiči mohou zjistit aktuální stav svého bodového konta online. Podobný systém se snaží vytvořit ministerstvo dopravy i v Česku. Nově má být možné požádat na jeho webových stránkách o zasílání informací o aktuální výši trestných bodů e-mailem či prostřednictvím sms.