Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

MMR chystá změny v poplatcích. Obce, které investují do cestovního ruchu by měly dostat dotace

Obec, ilustrační fotografie
Obec, ilustrační fotografie
Foto: czregion.cz

Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) brzy předloží návrh novely zákona o místních poplatcích. Obce, které peníze z lázeňských, rekreačních a ubytovacích poplatků investují do cestovního ruchu, by měly dostat státní dotaci ve výši této investice.

V současné době existují v oblasti cestovního ruchu tři druhy poplatků - lázeňský a rekreační ve výši 15 korun a ubytovací za šest korun. Podle údajů Svazu měst a obcí (SMO) je vybírá pouze 14 procent obcí. Návrh MMR počítá s tím, že by nově existoval pouze jeden poplatek v maximální výši jedno euro, tedy 27 korun. Stanoven by byl v korunách, při případném posílení nebo oslabení české měny po ukončení intervencí České národní banky by se tak nezměnil.

U různých typů ubytovacích zařízení by si obce mohly stanovit výši poplatků individuálně, což současná podoba zákona neumožňuje.

"Obcím můžeme nařídit, aby vybíraly poplatky z cestovního ruchu, ale nemůžeme jim určovat, co s nimi mají dělat. Pokud budou mít motivaci v podobě dotace, mělo by být v jejich vlastním zájmu tyto poplatky vybírat," řekla náměstkyně MMR Klára Dostálová. Co se považuje za investici do cestovního ruchu, by měla novela jasně definovat.

Aktuálně existuje při vybírání poplatků několik výjimek. Netýká se například seniorů nad 70 let, mládeže do 18 let, osob se zdravotním postižením, vojáků v základní službě nebo lidí na služební cestě. Podle návrhu by se u dětí snížila věková hranice na 15 let, na vojáky a osoby na služební cestě už by se výjimka nevztahovala. "Mladí lidé po 15 letech jezdí na dovolenou už málokdy s rodiči. A ten, kdo je na služební cestě, se přece chová jako normální turista. Tam ta výjimka nedává smysl," dodala náměstkyně.

Témata:  Ministerstvo pro místní rozvoj obce cestovní ruch

Související

Aktuálně se děje

10. prosince 2025 23:36

Vánoce jsou tady. Legendární kamion Coca-Cola vyráží na turné po republice

Ikonický červený vánoční kamion Coca-Cola se stal pro mnohé lidi po celém světě symbolem začátku sváteční sezóny. Tato tradice, která v sobě nese myšlenku vzájemné pospolitosti a sdílení, se po roce vrací i do České republiky, aby rozdávala vánoční kouzlo a zároveň podpořila dobrou věc. Letošní kampaň je navíc silně spojená s tradičním vánočním zvonečkem, který připomíná, že kouzlo Vánoc spočívá v okamžicích, kdy se schází rodina a přátelé.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy