Praha - Česká obchodní inspekce vydala společně s Evropským spotřebitelským centrem seznam sedmi tipů, na co myslet a jak se nenechat napálit při cestách, hlavně po Evropě. Podle ČOI lidé na dovolené ztrácí pozornost a lehce se nechají ošidit prodejci zboží či poskytovateli služeb.
1. Ubytování
Pokud přijedete do hotelu či pensionu a váš pokoj není ten, který jste si objednali či má jiné parametry (je menší, jiný výhled,...), požadujte stejný typ pokoje nebo ubytování v jiném hotelu za stejných podmínek, tedy i se stejnou cenou. Nedostatky v pokoji si raději vyfoťte pro následnou stížnost.
2. Zájezd
Můžete si pojistit storno zájezdu. Pečlivě si však přečtěte podmínky, abyste věděli, před čím přesně vás pojištění chrání.
3. Pronájem vozu v autopůjčovně
Vůz si při půjčení velmi důkladně prohlédněte a všechna případná poškození, především karoserie, si vyfoťte. To samé udělejte při vracení auta. Fotky budou sloužit jako důkaz, že případná poškození jste nezpůsobili vy. Je lepší vrátit vůz osobně proti písemnému potvrzení o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození.
4. Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu
V případě zrušení nebo významného zpoždění letu, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce. Do toho patří občerstvení nebo ubytování na dobu nezbytně nutnou. Můžete mít právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu, pokud zrušení nebo zpoždění letu má na svědomí dopravce.
5. Letecká doprava – zavazadla
V případě poškození, ztracení či zpoždění, můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše 35 tisíc korun. U příslušné přepážky na letišti vyplňte zprávu PIR a nejlépe obratem kontaktujte dopravce i s kopiemi účtenek od věcí, které se vám ztratily nebo které jste si museli koupit přímo na místě jako náhradu za zpožděná zavazadla.
6. Vlak, autobus, trajekt
Podobně jako v bodě 4 můžete i v železniční, autobusové či vodní dopravě žádat o bezplatné občerstvení či ubytování, nebo na slevu či odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, pokud byl váš spoj zrušen nebo významně zpožděn.
7. Zdraví a pomoc
Je vhodné se při cestě do zahraničí připojistit. V mnoha zemích budete muset pravděpodobně uhradit péči předem. Uschovejte si však faktury a účtenky, které vám pak pojišťovna proplatí. Je dobré si také pamatovat jednotné evropské tísňové číslo 112, díky kterému si budete moci přivolat záchrannou službu, hasiče či policii.
Evropské spotřebitelské centrum vám také doporučuje stáhnout si do svého smartphonu mobilní aplikaci „EEC-Net: Travel". Najdete v ní fráze v 25 jazycích Evropy pro konkrétní situace, ve kterých se můžete ocitnout, a také kontakty na ambasády České republiky v jednotlivých zemích.
Témata: dovolená, cestování, ČOI (Česká obchodní inspekce)
Související
6. ledna 2023 14:01
14. září 2022 14:30
6. července 2022 10:52
2. července 2022 8:25
10. května 2022 17:48
22. března 2022 19:01