reklama

Studijní předpoklady dětí tak při přijímání ke studiu nebudou hrát takovou roli jako kvalita distanční výuky či domácí podmínky k učení. V tiskové zprávě to dnes uvedl programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký. Vyjádření Cermatu a ministerstva školství ČTK zjišťuje.

Jednotné přijímací zkoušky, které organizuje Cermat, se konaly 3. až 6. května. Zejména test z matematiky v první den zkoušek podle některých dětí a rodičů svou obtížností neodpovídal výuce na dálku. Mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová pak uvedla, že za kvalitu testů zodpovídá Cermat a ministerstvo výsledky zkontroluje jako každý rok. Upozornila, že testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost žáků.

"Cermat je přímo řízenou organizací ministerstva školství, jeho pokyny ale dlouhodobě nezohledňuje. Letošní přijímací zkoušky jsou důkazem toho, že si tvoří vlastní vzdělávací politiku, která se ovšem míjí s dikcí vládou přijaté Strategie 2030+,“ uvedl dnes Hřebecký. "V letošním roce se nebude přijímat na střední školy podle nějakých studijních předpokladů, ale takřka výhradně podle klíče, kdo měl kvalitní distanční výuku, dostupnou techniku a funkční rodinné zázemí,“ řekl. Způsob přijímání na střední školy je proto podle něj potřeba zásadně změnit.

Jedním z hlavním cílů Strategie vzdělávání 2030+, kterou vláda schválila loni na podzim, je snižování nerovností ve vzdělávání. Školáci by se měli učit méně faktů a lépe se orientovat ve velkém množství informací.

Podle společnosti EDUin se ministerstvo snažilo vyjít letos uchazečům vstříc například tím, že prodloužilo čas na vypracování testu z češtiny o deset minut a u matematiky o 15 minut. Zkoušky se posunuly z první poloviny dubna na začátek května. Kdo se hlásil jen na jednu školu s jednotnými přijímacími zkouškami, mohl psát testy dvakrát jako ten, kdo se přihlásil na dvě školy. Ze dvou pokusů se každému započítává lepší výsledek. Ministerstvo také školy v minulých měsících upozorňovalo, že po návratu z výuky na dálku nemají děti hned testovat či známkovat a mají věnovat pozornost jejich psychice. Cermat to ale podle společnosti EDUin v zadáních testů nezohlednil.

Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová v lednu uvedla, že ministerstvo mělo požadavek upravit testy tak, aby neobsahovaly látku posledního ročníku, kterou studenti probírali dálkově. Podle ní ale není taková redukce možná. Jelikož neexistují jednotné učební plány škol, nedá se spolehlivě určit, co se v posledním půlroce učilo, vysvětlila.