Slevy ve veřejné dopravě se od dubna snížily ze 75 na 50 procent z jízdného. Slevy mohou dál využívat děti a studenti do 26 let a senioři starší 65 let, systém se navíc rozšířil o invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Slevy jsou ale nadále vyšší než před navýšením, které v roce 2018 schválila vláda Andreje Babiše (ANO). Dříve dosahovaly 25 procent ze standardního jízdného.

Vláda a ministerstvo dopravy chtějí udělat analýzu toho, jak situace vypadá v okolních státech. Podle Kupky je potřeba zamezit tomu, aby další snížení slev ve výsledku znamenalo další související výdaje, nikoli úsporu. "Chceme vyjít vstříc názoru NERV a přinést opravdu poctivou analýzu toho, co by takový krok znamenal," řekl ministr.

Redukce slev měla podle původních odhadů vlády přinést ročně úsporu přes 1,8 miliardy korun. Podle aktuálních odhadů se úspora může blížit až třem miliardám, řekl dnes Kupka. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl zhruba o více než dvě miliardy korun.

Rozhodnutí snížit slevy ze 75 na 50 procent, které letos učinila vláda Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a Pirátů se STAN, podle Kupky přiblížilo ČR zvyklostem v okolních zemích a zrušilo míru populismu, kterou přinesl předchozí kabinet.

"Stojím si za tím, že úprava, kterou jsme provedli byla velmi rozumná, odpovědná. Ukázalo se, že neznamenala žádný odliv cestujících z veřejné dopravy," dodal Kupka.

Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.