Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lipavský: O zastoupení ČR na pohřbu Alžběty se rozhodne až po případném pozvání

Jan Lipavský
Jan Lipavský
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Pokud Česko obdrží pozvání na pohřeb britské panovnice Alžběty II., pak se teprve bude rozhodovat, kdo zemi bude reprezentovat. Na dotaz ČTK to sdělil ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti). Účast se podle něj totiž může týkat například pouze členských zemí Commonwealthu a spřízněných královských rodin. Státní pohřeb britské královny Alžběty II. bude v pondělí 19. září v londýnském Westminsterském opatství.

"Je na britské straně, jaké zástupce se rozhodne na pohřeb pozvat. Účast se může týkat například pouze zemí Commonwealthu a spřízněných královských rodin. Pokud Česko pozvání obdrží, pak se teprve bude rozhodovat, kdo nás na této události bude reprezentovat," uvedl šéf české diplomacie.

Státní pohřeb zažila Británie naposledy v roce 1965, kdy se loučila s několikanásobným ministerským předsedou Winstonem Churchillem. To, že se pohřbu plánují zúčastnit, už avizovali mimo jiné americký prezident Joe Biden, francouzský prezident Emmanuel Macron či japonský císař Naruhito.

Královna Alžběta II. zemřela ve čtvrtek 8. září ve věku 96 let. Na trůnu strávila 70 let a byla nejdéle vládnoucí panovnicí v britských dějinách. Novým králem se stal její třiasedmdesátiletý syn Karel III.

Témata:  Jan Lipavský Královna Alžběta II.

Související

Aktuálně se děje

13. listopadu 2025 11:38

Konec zlatého dolu pro obce a města. Babišova vláda je chce připravit o peníze

Bez nutnosti zvyšovat daně, žádat o dotace či snižovat výdaje dokázaly některé české obce a města zlepšit své hospodaření. Stačí vhodně umístěný radar, důsledná administrativa a trochu trpělivosti. Pokuty za dopravní přestupky, zejména za překročení rychlosti, se totiž v některých městech staly stabilním a vítaným zdrojem příjmů – často výnosnějším než menší místní daně. Vznikající vláda však ve svém programovém prohlášení hlásá, že obcím výdělek z radarů uzme. Stal by se pak příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Obcím by zůstala pouze ta část výnosu z pokut, která pokrývá náklady, které s radary mají, jako je nájem či údržba.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy