Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministr Kupka chce v příštích čtyřech letech postavit kolem 200 kilometrů dálnic

Martin Kupka
Martin Kupka
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce v následujících čtyřech letech postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Prioritou jsou dostavba Pražského okruhu, dálnice D1 a D35. Zároveň chce během svého funkčního období připravit ke stavbě první úseky vysokorychlostních tratí.

Upraví se také slevy v dopravě. Řekl to novinářům po svém dnešním uvedení do funkce premiérem Petrem Fialou (ODS), v čele resortu nahradil Karla Havlíčka (ANO). Podle Fialy nebude stát i přes plánované škrty ve státním rozpočtu šetřit na dopravní infrastruktuře, investice by podle Kupky měly výrazně přesahovat 100 miliard korun ročně.

"Musíme pohnout s dostavbou Pražského okruhu, za čtyři roky bude rozestavěna klíčová část mezi Běchovicemi a D1, severní část okruhu bude připravena k výstavbě. Stejně tak potřebujeme dokončit D1 u Přerova a rozestavět co nejvíce úsek na D35, která je alternativní spojnicí východu a západu země. Chceme také zatraktivnit železnici pro cestující, nakoupit moderní a pohodlné vagony. Výrazně pokročit se stavbami na čtvrtém železničním koridoru s cílem zkrátit jízdní dobu z Prahy do Českých Budějovic na 1,5 hodiny. Rozestavíme také většinu staveb budoucího železničního spojení na letiště Václava Havla v Praze. A především připravíme první stavby vysokorychlostních tratí,“ popsal své plány na ministerstvu Kupka.

Plánované investice do dopravní infrastruktury by měly podle ministra výrazně přesahovat 100 miliard korun za rok. V rámci financování staveb chce proto i vyhodnotit první PPP projekt na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4. V případě, že se tato forma státu vyplatí, plánuje Kupka využít PPP i u dalších dopravních projektů. Fiala v této souvislosti řekl, že vláda nebude na dopravních investicích šetřit, úspory chce hledat v provozních výdajích.

Jednou z dopravních agend, kde vláda ovšem zřejmě bude hledat úspory, jsou slevy na jízdném pro studenty a seniory. Fiala k tomu řekl, že se stávající formou slev ve výši 75 procent nesouhlasí a systém se upraví. Určitá forma zvýhodnění pro některé skupiny obyvatel by však podle něj měla zůstat. Kupka k tomu řekl, že změny budou citlivé.

Dalším cílem nového ministra na bude pokračující digitalizace dopravní agendy. "Pro nový nebo vyměněný řidičský průkaz už nebude nutné chodit na úřad obce s rozšířenou působností, stejně tak zmizí povinnost nosit průkaz při řízení vozidla u sebe. Zápisy a změny v registru vozidel půjdou také vyřídit přes internet bez návštěvy úřadu,“ řekl Kupka. Více chce využívat také nové aplikace a digitální mapy, což by podle něj mělo zlepšit plánování a koordinaci silničních a železničních uzavírek.

K hlavním úkolům ve veřejné dopravě pak podle nového ministra bude rozšíření jednotné jízdenky One Ticket i mimo železnici a také další liberalizace železničního provozu.

V prvních dnech ve funkci se Kupka chce sejít s členy ministerstva a jeho podřízených organizací a seznámit s chodem resortu. Případné personální nebo strukturální změny zatím neohlásil.

Témata:  Martin Kupka dálnice

Související

Aktuálně se děje

21. listopadu 2024 13:49

Mezinárodní trestní soud vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta

Mezinárodní trestní soud (ICC) vydal zatykače na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta kvůli údajným válečným zločinům. Soud, který sídlí v Nizozemsku, podle CNN uvedl, že má „rozumné důvody“ se domnívat, že Netanjahu nese trestní odpovědnost za válečné zločiny, mezi něž patří „použití hladovění jako metody války“, stejně jako za „zločiny proti lidskosti zahrnující vraždy, pronásledování a jiné nelidské činy“.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy