Stát by se měl do budoucna více zaměřit na podporu dětí, které rodiče zanedbávají nebo s nimi špatně zachází, upozornila dnes Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Učitelé by podle ní měli umět poznat ohrožené dítě a žáci by se měli ve školách snadno dostat ke kontaktům na krizové linky.
Mezi priority státu by měla patřit prevence sebevražedných pokusů dětí. Doporučení společnosti dnes na on-line tiskové konferenci představila její předsedkyně Klára Laurenčíková. Výzkumy podle ní ukazují, že nárůst stresu a konfliktů v rodinách po uzavření škol kvůli epidemii covidu-19 budou mít velký dopad na kvalitu života dětí v dospělosti.
Odborná společnost uspořádala tiskovou konferenci u příležitosti ročního výročí od druhého plošného uzavření škol v Česku. Připomněla na ní, že podle výzkumů se v době výuky na dálku potvrdil nárůst počtu konfliktů v rodinách. Například podle výzkumu Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy a Sociologického ústavu Akademie věd ČR vzrostl počet případů domácího násilí až o 40 procent. Počet hovorů na krizových linkách se loni na jaře a na podzim zvýšil asi o pětinu. Podle zjištění společnosti PAQ Research nárůst konfliktů souvisel hlavně s problémy, které rodiny řešily třeba ohledně zaměstnání. Odborníci se shodují, že tyto problémy mohly zvýšit i závislost na alkoholu, drogách či technologiích.
Po návratu do škol nyní podle Laurenčíkové ČOSIV doporučuje zapojit do rychlé podpory ohrožených dětí více školské poradny. V nich by měli být dostupní odborníci na řešení krizových situací a traumat. Školy by měly mít na tyto specialisty kontakty a v případě potřeby od nich okamžitě získat pomoc, řekla. Žáci by zase měli ve škole bez potíží najít kontakty na dostupné krizové a psychosociální služby či linky podpory, jako jsou třeba Linka bezpečí nebo Linka pro rodinu a školu, dodala Laurenčíková.
Pedagogové by podle ní měli dokázat rozpoznat ohrožené dítě, poskytnout mu základní podporu a zprostředkovat odbornou pomoc. ČOSIV se podílí na přípravě návodu k identifikaci ohrožených dětí a s ministerstvem školství a Národním ústavem pro duševní zdraví chystá vzdělávání odborníků, kteří by se ve školských poradnách zaměřovali na krizové situace, uvedla. Vše by podle ní mohlo být připravené v listopadu.
Laurenčíková doplnila, že odborná společnost nyní do češtiny přeložila respektovanou mezinárodní studii ACE z 90. let, která patří k nejdůležitějším výzkumům ve vztahu k ohroženým dětem. Výzkumu se zúčastnilo přibližně 8000 lidí a potvrdil, že negativní zkušenosti v dětství vedou v dospělosti k rizikovému chování, vyšší nemocnosti, někdy i k předčasným úmrtím.
Laurenčíková také dnes zdůraznila, že zejména kvůli ohroženým dětem je důležité, aby se školy už plošně nezavíraly. Pokud by výuka lokálně přešla na dálku, měly by podle ní mít možnost chodit do školy dál nebo přijímat návštěvy pedagogů doma.
Témata: děti
Související
31. října 2024 9:09
18. října 2024 17:41
16. října 2024 8:16
14. října 2024 10:17
13. října 2024 12:21