Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Piráti budou v sobotu na sjezdu vybírat svého předsedu ze čtyř kandidátů

Česká pirátská strana
Česká pirátská strana
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Ze čtyř kandidátů budou na sobotním jednání celostátního fóra vybírat Piráti svého předsedu. Obhajujícího šéfa Ivana Bartoše vyzvou senátor Lukáš Wagenknecht, někdejší místopředsedkyně strany Jana Michailidu a ostravský radní David Witosz.

Piráti budou tři měsíce po volbách řešit jejich výsledek, který je sice vynesl do vlády, ale zároveň pro ně znamenal propad ze 22 poslaneckých křesel na čtyři kvůli preferenčním hlasům pro koaliční Starosty a nezávislé.

Dlouholetý předseda Pirátů Bartoš kandidaturu oznámil v polovině prosince poté, co si při jednáních o vládě dával čas na rozmyšlenou. V kabinetu Petra Fialy (ODS) je Bartoš vicepremiérem pro digitalizaci a ministrem pro místní rozvoj. Za své priority označil stabilizaci strany ve vládní roli, ale také profesionálnější politickou i mediální strategii.

Senátor Wagenknecht ve svém kandidátském projevu uvedl, že se z Pirátů stává submisivní politický přívěsek se čtyřmi poslanci. Obává se, aby se celostátní politika a výsledky voleb neodrazily do výsledků letošních komunálních voleb. Za svá hlavní témata označil omezování cenzury a svobodu slova, transparentnost a omezování korupčních příležitostí ve veřejném sektoru či podporu drobných a středních podnikatelů.

Michailidu v posledních dnech upoutala pozornost prohlášením, že její vnitřní přesvědčení "je komunistické ve smyslu původním, demokratickém". "Moje přesvědčení o ideálním chodu světa pro všechny okolo se pak dá nazvat liberálně socialistickým," doplnila. V kandidátské řeči na stranickém fóru uvedla, že Piráti jsou v krizi. Nabízí návrat transparentnosti do stranické diskuse i rozhodování, ale také "snahu o nalezení cest, jak mediálně komunikovat autentické pirátství".

Witosz ve své stručné kandidátské řeči napsal, že budoucí předseda by měl splňovat dva základní politické axiomy. "Strana která vyzvala na souboj hnutí jednoho muže, se nestane stranou jednoho muže. Strana která chtěla porazit hnutí ANO, se naučí používat slovo ne," uvedl.

Koalice Pirátů se STAN skončila v loňských sněmovních volbách na třetím místě za Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a ANO a získala 37 mandátů. Piráti, kteří do uskupení vstupovali jako silnější strana, však kvůli preferenčním hlasům obsadili v dolní komoře jen čtyři křesla. Podle pirátské volební analýzy z konce října porušovali před volbami Starostové koaliční dohodu propagací svých kandidátů a výzvami ke kroužkování, zástupci STAN to odmítli.

Kvůli epidemii covidu-19 se bude jednání všech členů pirátské strany konat on-line. Vedle volebních bodů mají Piráti na programu celostátního fóra představení svých ministrů a jejich plánů, ale i představení pirátských kandidátů na primátory. Členové strany budou také rozhodovat o změně stanov, která by znamenala navýšení počtu místopředsedů ze čtyř na šest.

O posty místopředsedů má zájem téměř dvacítka uchazečů, například místopředseda Evropského parlamentu Marcel Kolaja či bývalí poslanci Martin Jiránek a Ondřej Profant. Chybí mezi nimi naopak většina členů nynějšího vedení včetně místopředsedkyně Sněmovny Olgy Richterové. Nekandiduje ani Radek Holomčík, ani bývalý místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal, který se po sporech na stranickém fóru rozhodl k 10. lednu přerušit členství.

Témata:  Česká pirátská strana

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 11:38

Tragédie na Islandu. Malou Němku smetla vlna, příběh má špatný konec

Na Islandu se o uplynulém víkendu stala neobvyklá tragédie, při které zemřelo dítě. Teprve devítiletá dívka přišla o život na pláži v populární turistické destinaci na jihu ostrova. Osudnou se jí stala nečekaně vysoká vlna. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.