reklama

V posledních sedmi letech setrvale klesá počet závažných nehod, kterých se loni vlivem zimního počasí stalo 1829, meziročně asi o 55 procent méně. Pozitivní trend může být podle BESIP způsoben nárůstem teplot v nejchladnějších měsících roku. Průměrná teplota vzduchu v prvních třech a posledních dvou měsících mezi lety 2011 a 2013 byla 0,64 stupně, zatímco průměr za stejné měsíce mezi lety 2014 až 2020 byl 2,14 stupně.

Z policejních statistik z období 2011-2020 vyplynulo, že nejvíce nehod se stalo na vozovce ve stavu "náledí, ujetý sníh, neposypané“, 53 procent veškerých nehod bylo způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí. U kategorií "souvislá vrstva sněhu“ a "náledí, ujetý sníh, posypané“ došlo přibližně ke 46 procentům nehod. Nejnižší četnost nehod a jejich vážných následků připadala na kategorii náhlá změna stavu vozovky.

Rizikovým faktorem je při zimním počasí zejména používání letních pneumatik. BESIP upozorňuje, že letní pneumatiky zkřehnou a jejich jízdní vlastnosti se změní. Podle analýzy také až 30 procent řidičů používá zimní pneumatiky celoročně. Řidiči často tzv. dojíždějí pneumatiky, které svou hloubkou dezénové drážky už odpovídají požadavkům pro letní pneumatiky. BESIP však k tomu podotýká, že zimní pneumatiky mají jiné složení směsi než pneumatiky letní, tudíž nemusí být svými jízdními vlastnostmi pro používání v letních měsících a ve vysokých teplotách ideální.

Dalším častým nešvarem řidičů v zimě, je zanedbávání různých povinností, například odstranění nečistoty, námrazy nebo sněhu z auta. Řidič také nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by mohl při uvolnění ohrozit bezpečnost provozu.