Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Poslanci chtějí, aby NKÚ zkontroloval Českou poštu. Kroky vlády podpořili

Česká pošta, ilustrační fotografie
Česká pošta, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Sněmovna chce, aby Nejvyšší kontrolní úřad prověřil činnost České pošty. Schválila proto podnět k tomu, aby takovou kontrolu uskutečnil bez zbytečného odkladu. Současně vyjádřila podporu vládě, ministru vnitra Vítu Rakušanovi (STAN) i vedení pošty při transformaci tohoto státního podniku s cílem ho optimalizovat a finančně stabilizovat.

Sněmovna se tak usnesla dnes na závěr zhruba čtyřhodinové mimořádné schůze, kterou k situaci v České poště vyvolalo opoziční hnutí ANO. Opozice se svými návrhy usnesení neuspěla, koaliční většina naopak prosadila dva zmíněné body, které vznesl poslanec STAN Ondřej Lochman. Pro podnět ke kontrole ze strany NKÚ však hlasovali i poslanci opozice.

Spory vyvolává rozhodnutí pošty zrušit zhruba desetinu jejích poboček. Tento krok už schválila vláda. Zástupci ANO Rakušanovi vyčítají například špatnou komunikaci s veřejností i se starosty a primátory ohledně dalšího působení pošty. V rozpravě si stěžovali i na to, že nemají k dispozici analýzu, podle níž pošta k rušení poboček přistoupila. Rakušan už dříve označil rušení poboček za "záchrannou brzdu". 

Rakušan dnes shrnul základní důvody nezbytné transformace podniku. Zmínil, že za posledních pět let o 40 procent poklesly transakce na pobočkách a o 20 procent se snížil objem listovních zásilek. Proto je podle něj nutné reagovat okamžitě, mimo jiné i redukcí počtu poboček. 

"Nerušíme poštu nikde, kde je pouze jedna. I nadále tak budou poštovní služby dostupné ve všech 2620 obcích, kde dnes Pošta působí. Se starosty oněch 113 obcí a měst, kde se některé pobočky zavírají, je management v osobním kontaktu," zdůraznil ministr poslancům.

Pošta by podle Rakušana měla nově fungovat flexibilněji. Přesnou podobu inovovaného konceptu má v polovině letošního roku představit tým ze zástupců všech zainteresovaných resortů, který se bude radit například se sociology.

O tom, zda NKÚ skutečně Českou poštu zkontroluje, se teprve bude rozhodovat. Širší vedení NKÚ, kolegium, rozhodne o tom, zda ji zařadí do plánu kontrol. NKÚ kontroloval státní poštu naposledy v roce 2017 a zjistil tehdy některé nedostatky. Pošta například v letech 2015 a 2016 nakoupila nábytek pro své pobočky, ale tento nábytek ležel ještě v roce 2018 ve skladu. "Neexistuje také dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty, kterou by resort měl mít vypracovanou a podle které by se měl podnik rozvíjet," konstatoval tehdy NKÚ.

Poslankyně ANO Jana Mračková Vildumetzová měla připravených sedm bodů usnesení, a to včetně podnětu k NKÚ. Chtěla mimo jiné, aby Rakušan předložil analýzu, podle níž vybrala pošta jednotlivé pobočky ke zrušení. Ani jedno z jejích navrhovaných usnesení Sněmovna nepřijala. Schválila pouze dva body poslance koalice Lochmana, z nichž jeden rovněž obsahoval podnět k NKÚ.

"STAN dnes vyhrál, ale ti skuteční starostové, ti prohráli," prohlásila po hlasování o usnesení předsedkyně klubu ANO Alena Schillerová. Předseda klubu SPD Radim Fiala vyjádřil své zklamání nad tím, že se nepodařilo přesvědčit vládní koalici o nesprávnosti její koncepce. "Schválit si podporu ministru Rakušanovi a vládě v době, kdy jste přivedli Českou poštu téměř do insolvence, je něco neuvěřitelného," konstatoval.

Témata:  Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Česká pošta

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 10:11

Zemřela Loni Andersonová (†79), exmanželka Burta Reynoldse

Z Hollywoodu přišla velmi smutná zpráva ještě o uplynulém víkendu. Ve věku 79 let zemřela slavná americká herečka Loni Andersonová, kterou proslavila seriálová role v sitcomu na přelomu 70. a 80. let. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.