reklama

"APRA se tak po ukončení volebního klání oficiálně připojuje k profesním organizacím, které se již ke kampani kriticky vyjádřily během probíhajících voleb," uvedla asociace. Již před druhým kolem voleb upozornilo na neetickou kampaň sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC), ze svých řad vyloučilo Marka Prchala, který pro Babiše pracuje.

Babiš postoupil do druhého kola prezidentských voleb společně s bývalým vysokým představitelem české armády a NATO Petrem Pavlem. Češi o uplynulém víkendu zvolili nástupcem současné hlavy státu Miloše Zemana Petra Pavla, získal přes 58 procent hlasů.

Šéf hnutí ANO nechal krátce po prvním kole voleb, vylepit plakáty s textem "Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš." Plakáty čelily kritice. K tomu, aby nepoužíval slova o vojácích ve své volební kampani, ho vyzvala ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Vojáci nejsou žádní krvelační váleční štváči, ale profesionálové, uvedla. Kritici Babišovi vyčítali také to, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem "Generál nevěří v mír." s dovětkem "Volte mír. Volte Babiše".

Komunikační profesionálové jsou podle APRA povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti. "Profesní etika zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv, na zneužívání motivů strachu v komunikaci a na dalších zavádějících a nekalých praktikách, které jsme mohli pozorovat v rámci kampaně kandidáta Babiše," sdělila asociace. Podle ní to ukazuje na zřetelné selhání profesního týmu, který se na prezidentské kampani Andreje Babiše podílel.

"Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel - tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO," uvedl předseda APRA Patrik Schober. Dodal ale, že vědomě selhali najatí odborníci na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu. "Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo," konstatoval.

APRA aktuálně sdružuje 19 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu. Asociace vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je prezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti či všestranně kultivovat činnost agentur.