Osobní vlak při nehodě narazil do stojící poštovní soupravy, strojvedoucí zemřel a přes 30 lidí se zranilo.

"Jednání strojvedoucího vlaku při obsluze ovládacích prvků odpovídá obecně uváděným příznakům srdeční příhody, jakými mohou být například závratě, nevolnost, dušnost a v nejtěžších případech porucha vědomí, která může být příznakem srdeční zástavy," píše se ve zprávě. Podle posudku soudního lékaře bylo provedeno imunohistochemické vyšetření srdeční svaloviny. Lékař připustil, že nehodě mohla předcházet náhlá srdeční příhoda. Drážní inspekce při vyšetřování také zjistila, že z obdobné příčiny zemřel otec strojvedoucího.

K nehodě přispělo také to, že strojvedoucí před ní opakovaně rušil omezení rychlosti nastavené v systému automatického vedení vlaku, uvedla Drážní inspekce. "Toto chování strojvedoucích obecně bylo již v prosinci 2018 na jednání AŽD a Českých drah označeno jako zlozvyk," píše se v dokumentu. Tlačítko bdělosti strojvedoucí podle zprávy stiskl ještě šest sekund před srážkou. Pak už bez jeho reakce osobní vlak automaticky snížil rychlost na 66 kilometrů v hodině, při které se vlaky srazily. Ten samý strojvedoucí zabránil v červnu 2017 ve stanici Český Brod jiné srážce vlaků, upozornil server.

Čelo osobního vlaku bylo podle zprávy zcela zdemolované, ovládací pult strojvedoucího byl posunutý zhruba o dva metry dovnitř vozu až na sedadlo strojvedoucího a mezistěnu. Nehoda by dopadla ještě hůře, kdyby byl poštovní vlak zabrzděný, uvedla Drážní inspekce.

Při nehodě v polovině loňského července bylo zraněno 36 lidí a škoda dosáhla 45 milionů korun. Provoz na koridorové trati mezi Prahou a Kolínem byl zastavený zhruba 13 hodin, obnovoval se postupně. Nehoda zapadla do série tragických událostí na české železnici během června a července, která vyvolala diskusi o bezpečnosti na železnici.