reklama

"Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať," uvedl Havlíček.

Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. "Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel (...) Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku," zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.

Havlíček už v noci na místě nehody novinářům řekl, že podle prvních indicií nedošlo k technickému selhání. Čtyřicetiletého strojvedoucího označil za zkušeného, přepracovaný nebyl, vrátil se z dovolené. Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský podle serveru idnes.cz řekl, že šlo o zkušeného strojvůdce, měl desetiletou praxi. "Byl odpočatý, všechny zákonné lhůty na odpočinek byly dodrženy," dodal.

Zdroj blízký vyšetřování podle idnes.cz uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.

Nehoda se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v republice. Provoz na trati je zastaven, rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem. Při nehodě se podle hasičů a záchranné služby zranilo 35 lidí, podle Drážní inspekce 23 lidí.

Škodu vyčíslila Drážní inspekce na 45 milionů korun. Z toho na osobním vlaku, ve kterém zemřel strojvedoucí, škoda dosáhla 40 milionů.

Havlíček o rezignaci přes několik vlakových nehod v posledních dnech ministr neuvažuje. Resort dopravy není podle něj podfinancovaný, letos se dává do investic o 30 miliard více než minulý rok, kdy šlo na investice 95 miliard korun. Podceněný není ani bezpečnostní faktor, prohlásil ministr a železniční dopravu zařadil k nejbezpečnějším. Vliv na bezpečnost na železnici podle něj nemá ani skutečnost, že má kromě resortu dopravy na starost také ministerstvo průmyslu a obchodu. "Nemyslím si, že to je tím, že člověk dělá dva resorty, tomuto prostě nezabráníte," řekl Havlíček.

Loading...

29 komentářů (Poslední 17.07. 21:14) Napište svůj názor

reklama