Průměrná sleva letos u masa dosahuje 21 procent, loni činila 23 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media, která je největším distributorem akčních letáků v ČR. Data má ČTK k dispozici.

V červnové nabídce akčních letáků se podle České distribuční z masa nejčastěji objevuje kuřecí a vepřové. Prodejci inzerují především kuřecí prsa a stehna, méně celá kuřata. Kuřecí maso ve srovnání s loňským červnem nezdražilo tak výrazně jako jiné druhy. Například akční cena u kilogramu kuřecích stehen meziročně dokonce klesla o tři procenta na průměrných 82,9 Kč.

U vepřového masa jsou v letácích rovnoměrně zastoupeny krkovice, kýta a pečeně. Hovězí maso najdou nyní zákazníci v akcích méně, nejčastěji prodejci dávají do slevy maso na burgery, hovězí plec a žebra. "Slevu poskytují obchodníci na většinu, tedy 78 procent sledovaných položek," uvedl obchodní ředitel České distribuční Jaroslav Staněk.

Zvýšené prodeje masa prodejci tradičně sledují v souvislosti s grilovací sezonou. Loni a předloni kvůli pandemii koronaviru a vládním opatřením Češi podle mluvčí velkoobchodů Makro ČR Romany Nýdrle grilovali hlavně doma, dopřávali si dražší druhy masa a zkoušeli různé speciality jako ryby, krevety nebo telecí maso. "S letošním plným obnovením letních festivalů, venkovních akcí a stánků s občerstvením očekáváme návrat ke klasice," řekla. Na grilech se tak budou podle ní častěji objevovat klobásy nebo krkovice.

Lidé v souvislosti s rostoucí inflací se podle prodejců snaží ještě častěji nakupovat ve slevách. Akční ceny zákazníci nyní extrémně využívají například právě u masa, uvedl minulý týden provozní ředitel společnosti Tesco v ČR Patrik Dojčinovič. Na konci měsíce a před výplatními termíny ho lidé vkládají do košíků méně a přiklánějí se k levnějším druhům na úkor hovězího masa, dodal.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda dnes uvedl, že cena u některých potravin, zejména kuřat, másla, vajec a mouky, vzrostla v obchodech více než cena výrobní. "Zatímco chovatelé kuřat zdražili o 6,7 procenta, prodejci kuřat v obchodech více než třikrát tolik, o 20,4 procenta. Samozřejmě, zpracování kuřete žádá pracovní sílu a energie, které citelně zdražily. Jenže s rostoucími náklady se potýkají také sami chovatelé. Také oni čelí rostoucím cenám energií, lidské práce, ale také třeba krmiv," řekl. Především řetězce podezírá, že zneužívají "napjaté atmosféry ve společnosti", zdražují více, než by musely, a zvyšují si tak marže.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza označil Kovandův názor za nesmyslný. Produkční ceny zemědělských výrobků v posledních měsících podle něj rostou mnohem rychleji než prodejní ceny v obchodech, tedy marže prodejců naopak klesají. "Nemluvě o tom, že náklady na energie, logistiku i mzdy rostou v celé ekonomice, včetně obchodů. A předpokládám, že pan Kovanda nenavrhuje, aby se v obchodech vypnuly mrazicí boxy, přestalo se svítit, zaměstnanci dostali výpověď a přestaly se zavážet potraviny do obchodů. Zodpovědný ekonomický analytik by také věděl, že růst cen potravin je v posledním půl roce pomalejší než je celková inflace, a obchody tedy celkovou inflaci brzdí," doplnil Prouza.