Obchodní řetězce zdražují některé potraviny, aby je poté ve slevách nabízely za původní nižší cenu. Podle agrárního analytika Petra Havla jsou slevové akce výsledkem dohody mezi prodejcem a výrobcem, což nemusí nutně znamenat, že je cena uměle zvýšena. Pro CNN Prima NEWS také zdůraznil, že spotřebitelé jsou dnes před falešnými slevami lépe chráněni a řetězce čelí pokutám v řádu tisíců korun za podobné praktiky.
Spotřebitelé si podle webu CNN PRIMA NEWS všímají, že cena másla od společnosti Madeta vzrostla z původních 50 korun na více než 70 korun za 250 gramů. Ve slevových letácích je však často k dispozici za 54,90 korun. „Mohou se ptát, zda není zdražení umělé, když řetězec dokáže prodávat máslo levněji,“ uvedl agrární analytik Petr Havel. Zdůraznil však, že cena je výsledkem dohody mezi obchodním řetězcem a výrobcem, nikoliv umělého zdražení.
Agrární analytik Petr Havel přirovnal máslo od Madety k prémiovým značkám, jako je Pilsner Urquell u piv. „I když je dražší, lidé platí za image a tradici, ne za skutečnou tržní hodnotu. Ostatní másla jsou levnější,“ řekl Havel pro web. V poslední době se také objevují případy, kdy jsou slevy ve skutečnosti skryté zdražení, například u čokolády Studentská pečeť, jejíž ceny kolísají mezi 45 a 140 korunami, což spotřebitelům ztěžuje orientaci.
Od loňského zavedení zákona o ochraně spotřebitele jsou zákazníci lépe chráněni proti falešným slevám. Řetězce musí uvádět slevy z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní, což brání tomu, aby byly označovány jako slevy, když jde ve skutečnosti o zdražení. „Obchodníci si už nemohou psychologicky zvyšovat ceny,“ uvedl Petr Havel. Připomněl také, že mnoho obchodníků stále neví, že sleva musí být počítána z nejnižší ceny.
Česká obchodní inspekce (ČOI) odhalila podle webu TN.cz v prvním čtvrtletí stovky falešných slev v obchodních řetězcích. Inspekce zjistila, že některé obchody uváděly nepravdivé původní ceny, aby zákazníkům vytvořily dojem většího zlevnění. Nejvíce pokut za tyto nekalé praktiky obdržel Albert, který však obvinění odmítá a plánuje se odvolat k Evropskému soudu. Z celkových 477 kontrol bylo pochybení zjištěno ve 178 případech. „Podnikatelé by měli uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní před slevou, ale v tom zatím pokulhávají,“ uvedla Věra Knoblochová z ministerstva průmyslu a obchodu.
Udělila obchodním řetězcům celkem 48 pokut, které přesáhly pět milionů korun. Nejvíce pokut, téměř 1,5 milionu korun, obdržel Albert, který se hájí tím, že vždy přehledně uváděl ceny v souladu s legislativou a plánuje se odvolat na soud. Hned po Albertu následovaly Kaufland a Lidl s významnými pokutami. Menší sankce dostaly také další řetězce jako Billa, Penny Market, Tesco, Hruška a Coop. Kaufland a Penny Market přiznali, že došlo k individuálním pochybením při označování cen, ale zdůraznili, že tyto chyby je mrzí. Podle inspekce se výše pokuty odvíjí od závažnosti přestupku, ale obchodníci tvrdí, že pokuty nemají zásadní vliv na jejich vysoké zisky.
Související
15. listopadu 2024 8:15
13. listopadu 2024 9:21
12. listopadu 2024 8:47
10. listopadu 2024 18:55
8. listopadu 2024 13:15
31. října 2024 15:36