Dary zákazníků budou potravinové banky průběžně rozdělovat osamělým seniorům, rodičům samoživitelům, rodinám v nouzi a dalším potřebným.

Podle organizátorů sbírky intenzivně roste počet lidí v nouzi, meziročně o 35 procent. Důvodem je předchozí koronavirová krize, na niž navázala vysoká míra inflace a výrazné zdražování základních potřeb. Láchová před podzimním kolem sbírky uvedla, že alespoň 400 tun potravin by vzhledem k obecnému zdražování považovala za velký úspěch.

"Češi celkově šetří, kde se dá, a více nakupují ve slevách. Vzhledem k tomu, že i obchodní řetězce darují potraviny, na které se vztahují slevové akce, je mnohem méně darovaných potravin, zejména těch s delší trvanlivostí, v porovnání se začátkem roku, konkrétně zhruba o třetinu. Celorepublikově tak chybí přibližně 600 tun potravin,“ sdělila nyní ředitelka.

Sbírka se od roku 2019 koná vždy dvakrát ročně, na jaře a na podzim. Do aktuálního kola se zapojily všechny velké obchodní řetězce - Albert, Billa, COOP, Globus, Kaufland, Lidl, MAKRO, Penny Market, Tesco a sítě drogerií dm drogerie markt a ROSSMANN. Shromáždily 468 tun potravin, ze kterých lze připravit až 936.000 porcí jídla. Zákazníci rovněž přispěli 52 tunami drogerie.

Do 22. listopadu mohou Češi ještě darovat zboží prostřednictvím on-line nákupů na Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco.cz. Pořadatelé sbírky poptávají především konzervy, dětské výživy, instantní polévky, trvanlivé mléko, olej, rýži a luštěniny, těstoviny a základní i dětskou drogerii.

Letos potřebovalo alespoň jednou pomoc z potravinové banky zhruba 270.000 lidí, což je o 70.000 více než za celý loňský rok. Potravinové banky kromě výtěžku ze sbírek či darů sponzorů získávají průběžně po celý rok zdarma přebytky potravin z obchodních řetězců, zemědělství i potravinářského průmyslu.