"O případných opravách bude rozhodnuto až po přesném určení rozsahu škod," uvedl mluvčí. V současnosti ještě pokračuje odstraňování následků nehod na místě. "Jednotka bude nejprve odtažena do depa v Bohumíně a pak budou následovat podrobné prohlídky a zjišťován rozsah poškození. Na to naváže popis opravných prací a budou stanoveny náklady na opravu," popsal Kubát nebližší plán před opravami. Vyčíslení oprav podle něj může trvat i týdny.

Případnou opravu vlaku zřejmě budou muset dráhy zaplatit z vlastních zdrojů, havarijní pojištění na vlak totiž nemají. "České dráhy mají uzavřeno pojištění odpovědnosti provozovatele drážní dopravy, které pokrývá škody způsobené třetím osobám. Samostatné havarijní pojištění pro železniční kolejová vozidla uzavřeno nemáme," doplnil Kubát.

Jak rozsáhlé opravy budou zapotřebí, tak zatím dráhy neví, stejně jako možnou délku opravy. Jednu velkou opravu pendolina už mají dráhy za sebou, šlo o vlak zničený po nehodě ve Studénce na Novojičínsku v červenci 2015. Souprava tehdy ve více než 140kilometrové rychlosti narazila do polského kamionu, který vjel na červenou na železniční přejezd a zůstal tam stát. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily. Oprava poničené soupravy za 210 milionů korun trvala více než dva a půl roku. Italská továrna Alstom tehdy musela řídicí vůz vyrobit z velké části znovu.

České dráhy mají ve svém vozovém parku sedm vlaků pendolino. Denně jich do provozu vypravují šest. "Jedna je aktuálně na plánované periodické obnově. Do doby, než se sedmá jednotka během července vrátí z plánované údržby, tak bude nutné jednu jednotku pendolino nahrazovat," podotkl Kubát.

Dráhy pro následující dny chystají nasadit místo havarovaného vlaku soupravu InterJet. Deset pětivozových souprav dráhy začaly přebírat do svého vozového parku v závěru loňského roku a běžně je používají na linkách Praha-Plzeň-Cheb a Praha-Ústí nad Labem-Cheb. Dopravce InterJety označuje jako nejmodernější vlaky ve své flotile.