Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Školní inspekce bude v květnu zjišťovat dopady výuky na dálku

škola
škola
Foto: Pixabay

Dopady výuky na dálku na vzdělávání dětí v posledních dvou letech chce Česká školní inspekce zjišťovat v testování žáků v květnu až červnu. Průzkum provede v základních školách a víceletých gymnáziích. Zaměří se na žáky pátých a devátých tříd. Analýzu by mohla mít hotovou do října.

ČTK to řekl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Mezi březnem a květnem se také bude konat testování pro mezinárodní srovnání vzdělávacích výsledků PISA.

"(Národní) Zjišťování výsledků vzdělávání proběhne v termínu od 9. května do 3. června 2022. Určení konkrétních dnů pro provedení vlastního testování ve škole v rámci výše stanoveného rozpětí bude zcela na rozhodnutí ředitele školy," uvedl Andrys. "Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce (...), ale také důležitým zdrojem informací pro školy v rámci snižování nerovností ve vzdělávání způsobených okolnostmi pandemie nemoci covid-19," řekl.

Podobné plošné testování se podle něj konalo naposledy v roce 2017 a znovu se plánovalo na loňský rok. Kvůli epidemii covidu-19 se ale po dohodě s ministerstvem školství posunulo na letošek. Zapojí se do něj naprostá většina základních a víceletých gymnázií a zjišťovat se budou výsledky v širokém spektru předmětů, řekl Andrys. Kromě češtiny, matematiky a angličtiny vyjmenoval také třeba fyziku, chemii, přírodopis, dějepis nebo zeměpis.

V některých školách se podle náměstka budou testovat pouze páťáci, jinde deváťáci, nebo oba ročníky. Školy budou mít k dispozici výsledky žáků od 14. června a celková analýza pro potřeby státu má vzniknout do října, uvedl.

Podle něj je nepochybné, že pro školy je postupné vyrovnávání rozdílů mezi dětmi po výuce na dálku extrémně náročné. Testování by proto mimo jiné mělo státu přinést data, která by mohla posloužit jako podklad k potřebné úpravě vzdělávacích programů, doplnil.

Od 28. března do 6. května se v českých školách bude konat také testování pro mezinárodní průzkum PISA, který se zaměřuje na dovednosti patnáctiletých žáků. Do srovnání se Česko zapojuje pravidelně od roku 2000 a tento rok v něm bude důraz na matematiku. Kromě ní bude PISA zjišťovat i úroveň čtenářství, přírodovědných dovedností, finanční gramotnosti a tvůrčího myšlení, řekl Andrys. Výsledky se dají čekat ve druhé polovině roku 2023, dodal.

Inspekce už koncem minulého roku informovala, že v důsledku dlouhotrvající výuky na dálku potřebovalo od září asi 220.000 žáků doučování. Šlo o 180.000 žáků základních škol a 40.000 středoškoláků, tedy zhruba 19 procent dětí ze základních a devět procent ze středních škol. Z nich se na základních školách nezapojilo přes 30.000 žáků a na středních více než 15.000. Doučování podle inspekce neorganizovalo sedm procent základních škol, deset procent středních odborných škol a 30 procent gymnázií.

Kvůli epidemii covidu-19 přešly školy poprvé na výuku na dálku od 11. března 2020. Účast na ní byla nejdřív dobrovolná, od září 2020 povinná.

Témata:  školství

Aktuálně se děje

18. dubna 2024 22:05

Fiala potvrdil, že slovenská sbírka pomůže k nákupu munice pro Ukrajinu

Česko našlo cestu k využití finančních prostředků získaných v rámci slovenské občanské sbírky pro českou iniciativu na nákup dělostřelecké munice pro ukrajinskou armádu. Po skončení mimořádného unijního summitu to uvedl český premiér Petr Fiala (ODS). 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy