Analýzu pro ČTK provedla firma Česká distribuční, dceřiná společnost Vltava Labe Media, která je největším distributorem akčních letáků v České republice.

Kromě brambor si výrazněji letos v lednu lidé připlatili za jablka, která zdražila průměrně o 36 procent na přibližně 31 korun za kilogram. Dražší je také kilogramové balení krystalového cukru, meziročně cena v akčních letácích vzrostla o 35 procent na 13,4 koruny.

Akční ceny v letácích ve srovnání se spotřebitelskými cenami v indexu Českého statistického úřadu byly v prvním měsíci letošního roku průměrně o 21 procent nižší. Podobné to bylo loni, kdy byly menší o 22 procent. "Průměrná sleva 13 vybraných potravin byla letos 30 procent, což je pouze o jeden procentní bod méně než loni. Je vidět, že i v době, kdy se hovoří o prudkém zdražování, se obchodníci zákazníkům snaží vycházet vstříc a nabízí jim příležitost ušetřit," uvedl ředitel společnosti Česká distribuční Petr Sikora.

Za zdražováním potravin stojí kromě jiného podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy vysoké ceny hnojiv. V důsledku energetické krize vzrostly až na šestinásobek roku 2020. K jejich výrobě je potřeba plyn. Dražší hnojiva se projevují ve vyšších cenách pekárenských, ale třeba i mléčných výrobků jako je máslo. Důvodem je to, že zemědělci zaplatí více za krmivo pro dobytek. "Nelze vyloučit, že potraviny, i ty základní, pečivo či mléko, letos podraží nejvýrazněji v tomto miléniu, tedy za celou dobu od roku 2000. Jejich zdražení může činit celoročně v souhrnu až deset procent," řekl Kovanda.