ČTK to řekli mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský a generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Škoda půjde do desítek milionů. Drážní inspekce předběžně připustila, že vlak neměl projet návěstidlem.

"Pravděpodobná možnost je takzvaná nedovolená jízda, to znamená, že pendolino projelo návěstidlo zakazující jízdu, takže nemělo ještě správně postaveno výhybky a vjelo tam, kam nemělo," řekl Kučera. Hmotná škoda podle něj půjde do desítek milionů. Později v ČT řekl, že vyšetřovatelé vědí téměř s jistotou, že vlak neměl projet návěstidlem a zjišťují, proč se rozjel.

Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. "Identifikovali jsme strojvedoucího z vlaku. Jedná se o muže ročník 1968, který utrpěl devastující zranění, jimž na místě podlehl. Bude nařízena soudní pitva," řekla policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Mluvčí moravskoslezské zdravotnické záchranné služby Lukáš Humpl řekl, že muži z posunovací lokomotivy od 40 do 53 let byli zraněni lehce a středně těžce. "Utrpěli lehká a středně těžká poranění, otřes mozku a poranění končetin," řekl. Sanitky převezly zraněné do nemocnic v Bohumíně, Karviné a Městské nemocnice Ostrava. Podle mluvčího moravskoslezských hasičů Petra Kůdely jelo ve vlaku 16 cestujících a tři členové posádky, kteří vyvázli bez zranění. Cestující byli evakuováni, spoj s plánovaným odjezdem ve 04:59 byl zrušen. Provoz ve stanici Bohumín byl půl hodiny přerušený.

Provoz na železnici mezi Bohumínem a polskými Chalupkami se na několik hodin zastavil. Po 12:00 mluvčí Správy železnic Jan Nevola ČTK řekl, že byl v omezeném režimu obnoven. "Vlaky ale musejí místo nehody objíždět přes Vrbici. Takže mohou nabrat zpoždění," uvedl. I v ostatních směrech je provoz v Bohumíně stále omezený.

Nehoda se stala v 05:02 a vykolejily při ní dva vagony, poškozeny byly výhybky. "Šetření bude nadlouho, potrvá několik měsíců," řekl Kučera. Zdůraznil, že všechny informace jsou předběžné. "Strojvedoucí pendolina zahynul a zatím nemůžeme říct, že za nehodu může on," uvedl.

Kůdela řekl, že pendolino se po výjezdu ze stanice střetlo se záložní posunovací lokomotivkou řady 742 zvanou Kocour. Vlak podle něj přijede usadit na koleje speciální technika z Prahy a Přerova, zřejmě až odpoledne. "Budou u toho asistovat drážní hasiči. My jsme tam pro všechny, kdo nehodu vyšetřují a pohybují se tam, udělali zázemí, klimatizovaný stan s vodou," řekl Kůdela.

Nevola řekl, že po některých kolejích se kvůli vyšetřování nehody nedá jezdit. "Pohyb souprav po nádraží je značně omezený a bude to trvat ještě nějakou dobu. Je tam i velké depo, odkud se vypravuje většina dálkových spojů. Dodal, že policie už na místě ukončila svou činnost a začalo se s odstraňováním poškozených souprav. "Práce potrvají určitě do večera," uvedl.

Šťáhlavský ČTK řekl, že vlak 516 SC Pendolino s odjezdem ve 4:59 měl dorazit do Prahy v 08:30. Cestující z pendolina mohli využít následné vlaky.

České dráhy vlastní sedm pendolin, z nichž šest denně vypravují a sedmé prochází plánovanou údržbou. "Když je jedno poškozené, bude se to samozřejmě muset řešit nějakou náhradou, ale v tuhle chvíli je ještě brzy říct jakou formou," řekl Šťáhlavský. Běžnou údržbu je podle něj třeba provádět pravidelně i ve větším rozsahu. "Třeba je souprava odstavena do dílen i na několik týdnů. Musí se to prohlížet v nějakých režimech," řekl Šťáhlavský.