V režimu dodavatele poslední instance (DPI) zůstávají u dodavatelů nadále desetitisíce zákazníků. Vyšší stovky až tisíce z nich se nedaří kontaktovat, firmy se je snaží na režim DPI upozornit různými způsoby. Na přechod na běžné smlouvy mají odběratelé již pouze tři měsíce z původní šestiměsíční lhůty. Většinu klientů v režimu DPI tvoří bývalí zákazníci skupiny Bohemia Energy, kterých bylo na 900.000.
U společnosti innogy zůstává nadále asi 11.000 zákazníků z původních zhruba 250.000. Jde tedy asi o čtyři procenta klientů, 1200 z nich se nedaří kontaktovat. K dnešnímu dni firma zákazníkům DPI rozeslala 216.000 ukončovacích faktur, po jejichž vypořádání definitivně končí pro dodavatele i pro zákazníky režim DPI. Uvedla to v dnešní tiskové zprávě.
"Fakturujeme bezodkladně. V momentě, kdy od distributora obdržíme stav měřidla, zasíláme závěrečné vyúčtování. Veškeré přeplatky záloh vracíme zákazníkům ve zkrácené lhůtě deseti dnů. V případě nedoplatků nadále platí standardní lhůta 20 dnů splatnosti," řekl ředitel innogy pro maloobchod a marketing David Konvalina.
Od společnosti ČEZ, která je největším dodavatelem poslední instance u elektřiny, odešlo z režimu DPI již 95 procent klientů z více než 383.000 odběratelů. Závěrečné vyúčtování za režim DPI už odešlo 331.701 zákazníkům, kteří skončili u ČEZ v DPI.
U Pražské plynárenské je nyní v režimu DPI asi 3000 zákazníků, původně jich bylo na 40.000. "Z toho přibližně 500 zatím nereaguje na výzvy a u nich nyní praktikujeme i techniky typu lístek pod dveře," řekl ČTK mluvčí Miroslav Vránek.
Pražská energetika (PRE) eviduje v DPI nyní přes 16.000 odběratelů. "Těch, kteří opravdu nereagují, je zhruba 7000. Nicméně situace se zlepšuje, toto číslo se každý týden snižuje přibližně o 1000, jak se snažíme těmto lidem neustále volat, posíláme jim SMS a e-maily, aby přešli na standardní smlouvy," řekl ČTK mluvčí PRE Karel Hanzelka. Firma také na adresy vysílá své zaměstnance, kteří nechávají upozornění ve schránkách či nalepené na dveřích.
Společnost se v režimu DPI starala asi o 70.000 klientů, podle Hanzelky setrvávají v režimu DPI různí lidé. "Třeba lidé, kteří se o dění kolem sebe vůbec nezajímají. Nebo se v odběrných místech mohli změnit odběratelé bez vědomí předchozích dodavatelů, nebo prostě vůbec netuší, co mají dělat – senioři bez internetu se zdravotními komplikacemi a podobně. Ojedinělé nejsou případy, kdy nesouhlasí osoby a odběrná místa," uvedl Hanzelka.
Specifickou skupinou v Praze jsou podle něj byty sloužící ke krátkodobému ubytování zahraničních turistů, kde se trvale nikdo nezdržuje a majitel bytu bydlí jinde. "Částečně jde i o cizince, kteří nemají o českém DPI ani tušení, proto zanecháváme i cizojazyčné vzkazy," dodal mluvčí.
Skupina Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, která dodávala energie zhruba 900.000 klientům, oznámila loni 13. října ukončení činnosti a dodávek elektřiny i plynu. Jako důvod uvedla extrémní růst cen energií na trzích. Po Bohemia Energy skončily také další firmy.
Témata: energetika
Související
28. dubna 2025 17:36
5. ledna 2025 8:41
1. ledna 2025 18:48
29. listopadu 2024 17:18
27. listopadu 2024 20:05
18. listopadu 2024 12:56