Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku. Kromě lokality u Plzně jsou podle něj ve hře ještě místa v Polsku a Maďarsku.

Síkela i Stanjura označili možné umístění gigafactory za strategickou investici, podle nich by bylo chybou takovou možnost nevyužít. Podle Síkely může továrna automobilový průmysl, který patří mezi klíčové obory pro českou ekonomiku a podílí se z jedné čtvrtiny na českém exportu, připravit na budoucnost.

"Automobilový průmysl, který je jedním ze základů českého průmyslu, prochází kvůli nástupu elektromobility velkými změnami. Možná výstavba gigafactory na našem území nám dává příležitost se těmto změnám přizpůsobit a nahradit pokles produkce komponent pro spalovací vozidla zvýšením produkce výrobků nebo komponent pro automobilový průmysl budoucích desetiletí. Tento projekt by nám v tomto směru měl významně pomoci," uvedl Síkela.

Investice by podle něj mohla přinést do veřejných rozpočtů 71 miliard korun. Předpokládané náklady českého státu spojené s přípravou lokality a s kompenzačními opatřeními v regionu by podle ministra průmyslu neměly přesáhnout devět miliard korun.

Podle Stanjury budou nyní členové vlády jednat o možnosti, jak zajistit náhradní infrastrukturu pro potřeby armády, která vybranou lokalitu využívala jako záložní letiště. Vláda bude také jednat s dotčenými obcemi a s Plzeňským krajem, aby se vypořádala s jejich případnými připomínkami. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zdůraznil, že projekt gigafactory nevylučuje zachování letecké záchranné služby v dané lokalitě.

Vláda podle Stanjury podnikne veškeré potřebné kroky pro o, aby se podařilo investici získat. "Ten prostor nechceme pro jakoukoli investici, ale pro tuto konkrétní," zdůraznil. Podle něj se nezačne s úpravami vybrané lokality, dokud nebude jasné, že se Volkswagen rozhodl pro umístění své továrny právě u Plzně.

Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem. V roce 2030 očekává, že 70 procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit elektromobily. Elektromobily by měly ve stejné době vytvářet většinu obratu automobilky.

Kraj, Plzeň, obce i letecké školy rozhodnutí vlády odmítají

Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy odmítají rozhodnutí vlády, která dnes podpořila záměr vybudovat na záložním armádním letišti Líně u Plzně továrnu na baterie do elektroautomobilů, tzv. gigafactory. Chtějí letiště zachovat. O projektu nemají dodnes žádné informace od státu ani od investora, koncernu Volkswagen (VW). Chtějí také vědět, zda armáda letiště potřebuje, nebo ne, řekli ČTK.

Plzeň dnes odeslala dopis na ministerstvo průmyslu a nominovala náměstka Pavla Bosáka (Piráti) do pracovní skupiny k možné výstavbě gigafactory, která se ustavila v úterý a bude jednat poprvé v pátek od 11:00. ČTK to řekl primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO).

Premiér Petr Fiala (ODS) bude o dnešním verdiktu vlády informovat vedení VW, který Česko zvažuje jako jednu ze tří lokalit pro gigafactory. Podle šéfa představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o jejím umístění mohlo padnout do konce roku. Kromě čtyřistahektarového armádního letiště Líně, kde dnes fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba, je ve hře ještě Polsko a Maďarsko.

"Nepodpoříme nic, dokud nebudeme mít stanovisko armády, což do dnešního dne nikdo z nás nezná, protože je v režimu tajné. Buď se musí odtajnit, nebo někdo musí říct, co je v tom usnesení," řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Požaduje, aby k projektu byly vypracovány studie, musí se posoudit, jestli by továrna mohla stát vedle letištní plochy. "Pokud tam bude bourání letiště bez toho, abychom znali závěry armády, tak Plzeňský kraj s projektem nebude souhlasit," uvedl. Když armáda řekne, že letiště potřebuje jako strategickou a rozvojovou plochu, tak kraj proti armádě nepůjde.

Kraj chce podle Špotáka zachovat letiště. "Mělo by se pracovat na možnosti vybudování průmyslové zóny se zachováním letiště. K tomu jsou ale potřeba udělat všechny studie," řekl. Podle hejtmana ale může armáda chtít kromě zachování letištní plochy vybudovat na ploše další infrastrukturu.

Nový primátor Plzně Zarzycký byl z dnešního verdiktu vlády velmi překvapen. "Podporuji zachování letiště. Nikdy neřeknu souhlasné stanovisko (s projektem gigafactory), dokud neuvidíme environmentální dopady, sociální a infrastrukturní řešení a personální opatření, která řeknou, kde se vezmou ty tisícovky lidí," řekl ČTK. Továrna má zaměstnávat 4500 lidí a dalších 10.000 lidí má pracovat v okolních dodavatelských firmách.

Plzeň bude podle primátora účastníkem všech řízení, protože mu tam patří zhruba 15 procent plochy. "A jako vlastník Vodárny Plzeň (jediný možný dodavatel vody do oblasti) máme dostatečně silný nástroj na to, abychom vzdorovali tomuto projektu, který já v tuto chvíli nepodporuji," uvedl primátor. Stejně se na úterním jednání zastupitelstva vyjádřili také jeho náměstkové Bosák a Aleš Tolar (STAN).

Starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), který reprezentuje obce, jež mají na letišti dvě pětiny pozemků, je překvapen razantním postupem vlády. "Změnila strategii a přiznává, že to je mířené přímo pro VW a už nemluví o strategické zóně a už mluví jen o gigafactory," řekl Sobotka. Potvrdil, že byl spolu se starostou Líní Michalem Gotthartem pozván na MPO na jednání pracovní skupiny ke gigafactory, kde už se mají řešit detaily projektu. "Tam se budeme pochopitelně ptát na to, jak to mají pořešené s PlaneStationem, se záchrankou a další věci, které slibovali, že vyřeší," řekl. Společnost PlaneStation je nájemcem letiště, který se deset let soudí s ministerstvem obrany.

Obcím v okolí letiště jde podle něj o to, aby se nestal nevratný krok, který nakonec nic nepřinese a rozvrátí poměry v regionu. Sobotka očekává, že obce dostanou nabídku, aby povolily po dobrém 250 hektarů a stát jim splní všechny požadavky, anebo stát pozemky vyvlastní, a obce tak ztratí možnost do projektu mluvit. "Je to velká míra umanutosti a nadšení pro ten projekt a hodně se toho bojíme," řekl a dodal, že obce mají připravené různé obranné taktiky.

"V červenci vláda schválila záměr a řekla, že se to musí posoudit. A teď zase schválila záměr s tím, že VW se má vyjádřit do konce roku. A není tam, že vláda zrušila letiště, tak nevím, co schválili. A stanovisko armády tam není," uvedl Gotthart (SNK Líní a Sulkova). Podle něj byla řada letišť v ČR zlikvidovaná a dodnes tam nic nevzniklo. "Jsme proti gigafactory. Na vojenské letiště samozřejmě nevedou žádné komunikace, žádné sítě, není tam infrastruktura pro průmyslovou zónu. Všechno se tam bude muset složitě dostat," uvedl. Stále se počítá se 400 hektary, ale VW potřebuje asi polovinu.

"Zatím nevíme, co s tím, ale rozhodně to nechceme vzdát," uvedl zástupce škol, aeroklubů a pilotů Michal Švihla.