reklama

Lidé se nemusí dobrot, jako jsou cukroví, chlebíčky nebo bramborový salát, vzdát, stačí dodržovat některé zásady. Pro udržení hmotnosti je podle odborníků důležité mít povědomí o energetické hodnotě konzumovaného jídla. Využít se dají různé aplikace, pomocí kterých lidé mohou energetický příjem monitorovat.

"Obecně lze doporučit nemít pochutiny typu cukroví či ořechy vystavené na stole v průběhu dne, ale cíleně si určité množství dát na talířek a sníst třeba jako svačinu ke kávě," radí Aneta Sadílková, nutriční terapeutka VFN a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy (1. LF UK). Započítat by lidé měli i alkohol, který má velký obsah energie a navíc zvyšuje chuť k jídlu.

O tom, zda lidé během vánočních svátků přiberou na váze, nerozhoduje podle Sadílkové štědrovečerní večeře se smaženým kaprem a bramborovým salátem, ale stravování během celých svátků. Zrádné může být podle Sadílkové zdravější cukroví, kdy lidé například místo másla použijí více ořechů, cukr nahradí sušeným ovocem nebo klasickou bílou mouku nahradí špaldovou. Takové cukroví je sice nutričně hodnotnější, ale může mít stejně nebo i více energie, a tudíž ho není možné jíst ve větším množství.

Lidé by si také měli na každý den naplánovat nějakou pohybovou aktivitu. Podle lékařů se nemusí jednat o náročné cvičení nebo běhání, postačí chůze. "Cílem není dosáhnout určitého počtu kroků, ale jejich navýšení o pět až deset procent oproti objemu kroků dosaženému v běžných dnech. Jedině tak se vám může podařit alespoň částečně spálit přebytečnou energii z jídla," vysvětlil Martin Matoulek, lékař III. interní kliniky - kliniky endokrinologie a metabolismu VFN a 1. LF UK. K měření chůze mohou lidé využít například krokoměry nebo mobilní aplikace. "Není třeba o svátcích zrovna hubnout, ale mít stejnou hmotnost na Tři krále jako na Mikuláše je takové malé vítězství," dodal Matoulek.

reklama