Americký spisovatel Dan Brown na sebe strhl pozornost celého světa knihou Šifra mistra Leonarda, která zamotala hlavu i samotné církvi. Honba za svatým grálem a potomky Ježíše Krista se stala natolik populární, že si o filmové zpracování chtě nechtě řekla. Snímek měl obrovské ohlasy a proto filmové zpracování další Brownovy knihy Andělé a démoni bylo nasnadě. Ilumináti a papežské konkláve už sice takový boom nepřinesli, i přesto jsme mohli nahlédnout do tajů Vatikánských archivů i pod roušku tajemných organizací. Nyní na řadu přišlo Inferno. Další kniha geniálního spisovatele, který svými vizionářskými nápady nadchnul miliony lidí.

Spojujícím článkem všech filmů je historik, symbolog a profesor Robert Langdon, který se za záhadných okolností ocitl v italské nemocnici se zraněním hlavy a ztrátou paměti. Dříve, než se stačí vzpamatovat z prvotního šoku, je nucen za doprovodu mladé lékařky utéct z nemocnice před šílenou vražedkyní. Od té chvíle začínají věci nabírat zprvu nevysvětlitelný spád. Robert u sebe nachází záhadný tubus ve kterém je projektor zobrazující Botticelliho Mapu Pekla. Ta ho zavede k Dantově Božské komedii, ale také k šílenému vědci Bertrandu Zobristovi, který se rozhodl vzít osud světa do vlastních rukou.

Zobristova teorie je prostá. Světu hrozí přelidnění a zánik, proto vyvinul virus, který by měl lidstvo vyhubit a díky tomu nastane nové obrození. Za pomoci Sienny Brooksové a s nevysvětlitelnými vidinami pekla se Langdon vydává na nebezpečnou honbu za záchranou lidstva. Musí vyřešit hádanky spojené s Dantem a najít ukrytý virus dříve, než bude vypuštěn do světa. Celou věc komplikuje nejenom to, že si Langdon nic a nikoho nepamatuje, ale také, že po něm pátrá Světová zdravotnická organizace, italská policie, ale i nejmenovaná tajná organizace, která celou dobu nevědomky pomáhala Zobristovi v jeho plánu.

Langdon nás při své cestě zavede do Florencie, Benátek i Istanbulu. Odhalí tajemné odkazy starých mistrů. Zradí ho ti, od kterých by to nečekal a ve zrádcích najde spojence. Dokonce se dočkáme i dvou milostných zápletek. A do poslední chvíle budeme napjatě očekávat zda se podaří virus včas najít nebo se Zobristovi povede jeho plán dotáhnout dokonce.

Zdroj: YouTube

Původní spisovatelova myšlenka byla geniální, avšak jen do té doby, dokud jí režisér Ron Howard nedal filmovou podobu. To, že filmy na motivy knih se obsahově liší, není nic nového. Avšak ne každá změna je k lepšímu. A právě Inferno je toho skvělým důkazem. Ti kdo četli knihu, budou na začátku filmu příjemně překvapeni, že se tvůrci drží knižní linie, ale přibližně v půlce filmu nastane zlom a přichází část, která pochází čistě ze scénáristovy hlavy. Nejvíc však zamrzí konečné rozuzlení a typický americký happyend, čímž se film od knihy odklonil úplně.

Právě vyvrcholení a rozuzlení zápletky je největším kamenem úrazu celého filmu. I ti, kteří knihu nečetli a neví, že původně měl být virus do světa vypuštěn, si řeknou proč? Proč musela pravda a láska zvítězit nad zlem? Jednoduše řečeno, happyend tomuto filmu nesvědčí. Další věc, která se filmařům vymkla z rukou je typické Langdonovské řešení hádanek, odhalování tajemství a hledání skrytých symbolů. Ne, že by tyto aspekty ve filmu nebyly vůbec, ale ve velké míře je zastínila hra na kočku a myš a boj o to, kdo dřív chytí Roberta. Výsledek je potom takový, že Langdon památkami jenom prokluše, sem tam na něco ukáže, prohodí pár chytrých vět a tím to hasne.

Herecké obsazení mělo snad jedinou vadu na kráse a tou byla Felicita Jones (Teorie všeho) v roli Sienny Brooksové. S pohledem trefené laně moc parády vedle ostříleného Hankse neudělala. Naopak pozitivním překvapením byl herecký výkon Inda Irffana Khana, známého z filmů Pí a jeho život nebo Milionář z chatrče. Roli zloduch/dobrák zahrál přesvědčivě a nakonec se stal jednou z nejvýraznějších postav filmu. Nutno podotknout, že i samotný Hanks trochu vypadává z formy a role starého mládence už mu vzhledem k jeho pokročilejšímu věku moc nesluší. Ale na druhou stranu bez Hankse by to nebyl Langdon a naopak.

Vizuální zpracování se povedlo na jedničku a jde vidět, že na efektech se rozhodně nešetřilo. Pekelné stvůry, Florencie v plamenech a hudba Hanse Zimmera dodají filmu hororovější nádech. Ale ani to nemění nic na faktu, že zfilmování některého dalšího Brownova románu by se měli filmaři dost dobře rozmyslet. Inferno a jeho zpracování se s přimhouřeným okem ještě dá omluvit, ale ten sestupný pád od Šifry mistra Leonarda, přes Anděle a démony je očividný a kdo ví, co by mohlo přijít příště.

Celkové hodnocení: 65%

INFERNO

Mysteriózní / Thriller