reklama
Smutný konec herce Glazara: Jeho tělo rozdělili na dvě části! Troška prozradil další nepříjemné detaily - anotační obrázek
Smutný konec herce Glazara: Jeho tělo rozdělili na dvě…

Velké množství léků proti rakovině vstoupilo na evropský trh „bez důkazů jejich přínosu pro přežití nebo kvalitu života", tvrdí vědci. Všechny nové léčivé přípravky proti rakovině přitom schválila a pustila do prodeje Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA).

Ale nová studie, publikovaná v The British Medical Journal (BMJ), zjistila, že u 57% (tedy 39 z 68) léků proti rakovině schválené EMA v letech 2009 až 2013, neexistuje žádný důkaz o tom, že mají nějaký přínos.

Po průměrném pětiletém sledování pouze polovina ukázala, že přispívá k přežití nebo zvýšení kvality života pacientů oproti stávající léčbě nebo placebu.

U dalších 33 (49%) léků podle názoru autorů z King's College London a London School of Economics and Political Science (LSE) zůstává nejistota nad tím, zda léky prodlužují nebo zlepšují kvalitu života“. A z 23 léků, které mají přínos pro přežití, byl jen u 11 zjištěn „klinicky významný prospěch“, uvádí studie.

Na základě těchto zjištění vyzvali výzkumní pracovníci agenturu EMA, aby zlepšila práci při registraci nových léčiv proti rakovině. Autor studie Huseyin Naci uvádí: „Je pozoruhodné, že na evropský trh vstupuje tolik rakovinových léčivých přípravků bez jasných údajů o výsledcích, které jsou důležité pro pacienty a jejich lékaře – tedy o důkazech o delšín přežití a lepší kvalitě života“.

Vedoucí autorka, doktorka Courtney Davisová pak dodala: „Hodnotili jsme důkazovou základnu pro všechny nové léky, které vstoupily na trh během pětiletého období a zjistili jsme, že většina přišla na trh bez jasných důkazů, že zlepšují přežití pacienta nebo kvalitu jeho života.“

„Organizace EMA neměla dostatek času správně analyzovat výsledky studie BMJ. Proto to nemůžeme komentovat. Co můžeme říci je, že EMA projednala širokou škálu důkazů o rakovinových lécích a vítá další debatu o tomto tématu,“ uvedl mluvčí agentury.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama