Pro většinu zákazníků jsou supermarkety vítanou možností, jak na jednom místě a v relativním pohodlí nakoupit vše potřebné. Pro vyznavače malých obchůdků naopak představují odosobněné "katedrály konzumu". Tak či onak mají supermarkety za sebou poměrně dlouhou historii. Zřejmě první obchod tohoto druhu byl otevřen před 90 lety, 4. srpna 1930. Stalo se tak v zemi nakupování zaslíbené, ve Spojených státech.
U zrodu revolučního obchodu na newyorském Long Islandu stál potomek irských přistěhovalců Michael J. Cullen. Původním povoláním úředník pracoval jako manažer v maloobchodní firmě, když se v jeho hlavě zrodila myšlenka prodávat zboží s nižší marží než klasické obchody, ale zato v masovém měřítku. Svůj nápad sepsal a předložil vedení společnosti, kterému však nestál za odpověď.
Cullen byl o správnosti své myšlenky přesvědčen natolik, že opustil jistotu dosavadního zaměstnání a založil si vlastní firmu. Počátkem srpna 1930 tedy otevřel brány obchodu nazvaného King Kullen, který vznikl přestavbou automobilových garáží v newyorské čtvrti Queens. Respektovaný muzejní a vědecký Smithsonův institut z Washingtonu jej považuje za nejstarší americký supermarket.
Úspěch Cullenova podniku na sebe nenechal dlouho čekat. Zákazníky lákal nízkými cenami i širokým sortimentem zboží. O tom, že si veřejnost novinku oblíbila, svědčí skutečnost, že v roce 1936 byla otevřena v pořadí 17. prodejna s logem King Kullen a ročně celou sítí proteklo na šest milionů dolarů. V témže roce však Cullen nečekaně zemřel a vedení podniku se ujala jeho manželka. I díky ní lze na supermarkety King Kullen v New Yorku narazit dodnes.
Cullenův koncept supermarketů, tedy velkoplošných prodejen, nabízejících vedle jídla a nápojů i nepotravinářské zboží, se rychle rozšířil. Úspěchu napomohla i skutečnost, že Američané již byli zvyklí nakupovat v samoobslužných prodejnách. První "sámošku," nazvanou Piggly Wiggly, otevřel v Memphisu v září 1916 Clarence Saunders. Navzdory skeptikům se nakupování s košíkem v ruce ujalo a v roce 1917 si Saunders nechal ideu samoobslužného obchodu patentovat.
Fenomén Piggly Wiggly se rychle šířil a do konce 30. let bylo po celé Severní Americe 2600 obchodů. Díky řetězci Piggly Wiggly v podobných obchodech zdomácněly pokladny, cenovky na kusech zboží, klimatizované boxy na potraviny i uniformovaní zaměstnanci. Saunders po vstupu na burzu nakonec ve 20. letech o kontrolu nad podnikem přišel. Prodejny s růžovým prasátkem v logu však existují dodnes.
Z Ameriky se supermarkety rozšířily i na starý kontinent a po roce 1989 dorazily i do zemí někdejšího východního bloku. První takový obchod v Česku otevřel nizozemský maloobchodní řetězec Ahold v červnu 1991 v Jihlavě pod názvem Mana. V témže roce přivítaly zákazníky také prodejny řetězců Delvita a Billa. Stejně jako kdysi Američané, i Češi rychle propadli kouzlu nákupu v supermarketech, takže expanze řetězců nabrala v 90. letech svižné tempo.
Z tržního podílu supermarketů však začaly postupně ukusovat hypermarkety, nabízející širší sortiment, a také diskontní prodejny, které o zákazníky bojují hlavně nízkou cenou (podle loňské studie Nielsen Shopper Trends rostou v Česku nejrychleji spolu s menšími supermarkety). V posledních letech narůstá i trh s on-line nákupem potravin. ČR má jednu z nejhustších sítí hypermarketů v Evropě. Podle společnosti Nielsen ale podíl hypermarketů v roce 2018 klesl o tři procentní body na 37 procent a vrátil se na úroveň roku 2008.
Témata: obchody
Související
15. listopadu 2024 8:15
13. listopadu 2024 9:21
12. listopadu 2024 8:47
10. listopadu 2024 18:55
8. listopadu 2024 13:15
31. října 2024 15:36