reklama

U zrodu revolučního obchodu na newyorském Long Islandu stál potomek irských přistěhovalců Michael J. Cullen. Původním povoláním úředník pracoval jako manažer v maloobchodní firmě, když se v jeho hlavě zrodila myšlenka prodávat zboží s nižší marží než klasické obchody, ale zato v masovém měřítku. Svůj nápad sepsal a předložil vedení společnosti, kterému však nestál za odpověď.

Cullen byl o správnosti své myšlenky přesvědčen natolik, že opustil jistotu dosavadního zaměstnání a založil si vlastní firmu. Počátkem srpna 1930 tedy otevřel brány obchodu nazvaného King Kullen, který vznikl přestavbou automobilových garáží v newyorské čtvrti Queens. Respektovaný muzejní a vědecký Smithsonův institut z Washingtonu jej považuje za nejstarší americký supermarket.

Úspěch Cullenova podniku na sebe nenechal dlouho čekat. Zákazníky lákal nízkými cenami i širokým sortimentem zboží. O tom, že si veřejnost novinku oblíbila, svědčí skutečnost, že v roce 1936 byla otevřena v pořadí 17. prodejna s logem King Kullen a ročně celou sítí proteklo na šest milionů dolarů. V témže roce však Cullen nečekaně zemřel a vedení podniku se ujala jeho manželka. I díky ní lze na supermarkety King Kullen v New Yorku narazit dodnes.

Cullenův koncept supermarketů, tedy velkoplošných prodejen, nabízejících vedle jídla a nápojů i nepotravinářské zboží, se rychle rozšířil. Úspěchu napomohla i skutečnost, že Američané již byli zvyklí nakupovat v samoobslužných prodejnách. První "sámošku," nazvanou Piggly Wiggly, otevřel v Memphisu v září 1916 Clarence Saunders. Navzdory skeptikům se nakupování s košíkem v ruce ujalo a v roce 1917 si Saunders nechal ideu samoobslužného obchodu patentovat.

Fenomén Piggly Wiggly se rychle šířil a do konce 30. let bylo po celé Severní Americe 2600 obchodů. Díky řetězci Piggly Wiggly v podobných obchodech zdomácněly pokladny, cenovky na kusech zboží, klimatizované boxy na potraviny i uniformovaní zaměstnanci. Saunders po vstupu na burzu nakonec ve 20. letech o kontrolu nad podnikem přišel. Prodejny s růžovým prasátkem v logu však existují dodnes.

Z Ameriky se supermarkety rozšířily i na starý kontinent a po roce 1989 dorazily i do zemí někdejšího východního bloku. První takový obchod v Česku otevřel nizozemský maloobchodní řetězec Ahold v červnu 1991 v Jihlavě pod názvem Mana. V témže roce přivítaly zákazníky také prodejny řetězců Delvita a Billa. Stejně jako kdysi Američané, i Češi rychle propadli kouzlu nákupu v supermarketech, takže expanze řetězců nabrala v 90. letech svižné tempo.

Z tržního podílu supermarketů však začaly postupně ukusovat hypermarkety, nabízející širší sortiment, a také diskontní prodejny, které o zákazníky bojují hlavně nízkou cenou (podle loňské studie Nielsen Shopper Trends rostou v Česku nejrychleji spolu s menšími supermarkety). V posledních letech narůstá i trh s on-line nákupem potravin. ČR má jednu z nejhustších sítí hypermarketů v Evropě. Podle společnosti Nielsen ale podíl hypermarketů v roce 2018 klesl o tři procentní body na 37 procent a vrátil se na úroveň roku 2008.

Loading...

24 komentářů (Poslední 03.08. 14:39) Napište svůj názor

reklama