Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vědci poprvé objevili mikroplasty v mateřském mléku

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Vědci poprvé odhalili mikroplasty v mateřském mléku, uvedl list The Guardian s odvoláním na novou studii. Její autory velmi znepokojily možné dopady na zdraví novorozenců. Kojenci jsou vůči chemickým znečišťovatelům obzvláště zranitelní, a je proto zapotřebí provést další výzkum. Kojení podle autorů výzkumu ale i nadále zůstává zdaleka nejlepším způsobem výživy malých dětí.

Vědci odebrali vzorky mateřského mléka 34 zdravým matkám týden po porodu v italském Římě. V 75 procentech z nich objevili mikroplasty. Zjištění považují za znepokojivé, i když neznají přesný dopad mikroplastů na člověka. V laboratoři ale už bylo prokázáno, že mohou poškozovat lidské buňky.

Odborníci už odhalili mikroplasty v placentách těhotných žen, v lidské krvi i v plicích. Tyto drobné částečky, které pocházejí z vláken oblečení, pneumatik, kosmetiky a mnoha dalších zdrojů, byly nalezeny po celé planetě, od vrcholu Mount Everestu až po nejhlubší oceány. Podle mnoha studií je lidé konzumují v potravinách i ve vodě a také je vdechují.

Vědci pozorovali, jak matky konzumují potraviny a nápoje v plastových obalech, jedí mořské plody a používají osobní hygienické potřeby obsahující plasty. Nezjistili však žádnou souvislost s přítomností mikroplastů v jejich mateřském mléce. To podle autorů studie naznačuje, že všudypřítomnost mikroplastů v životním prostředí "činí vystavení člověka nevyhnutelné".

Italský tým také identifikoval mikroplasty v lidských placentách v roce 2020. "Důkaz přítomnosti mikroplastů v mateřském mléce tak zvyšuje naše velké obavy o mimořádně zranitelnou populaci kojenců," uvedla doktorka Valentina Notarstefanová z Polytechnické univerzity ve středoitalské Anconě.

"Bude velmi důležité posoudit způsoby, jak snížit vystavení těmto kontaminujícím látkám během těhotenství a kojení," dodala. "Je však třeba zdůraznit, že výhody kojení jsou mnohem větší než nevýhody způsobené přítomností znečišťujících mikroplastů. Studie, jako je ta naše, nesmí omezit kojení dětí, ale naopak zvýšit povědomí veřejnosti a tlačit na politiky, aby prosazovali zákony, které znečištění snižují," řekla vědkyně.

Podle Notarstefanové by těhotné ženy mohly zkusit vyhýbat se "potravinám a nápojům baleným v plastu, kosmetice a zubním pastám obsahujícím mikroplasty a oblečení ze syntetických tkanin."

Témata:  děti vědci

Aktuálně se děje

10. srpna 2026 20:12

10. srpna 2026 9:13

Zatmění Slunce a Perseidy. I Česko si užije mimořádný astronomický jev

Ve středu 12. srpna 2026 nastane mimořádná astronomická situace. Odehraje se zatmění Slunce, které bude z území Česka a Slovenska pozorovatelné v podvečerních hodinách jako velmi výrazné částečné. Spatříme ho nízko mezi západním a severozápadním obzorem přibližně hodinu před západem Slunce a v průběhu samotného západu. Jako úplné bude pozorovatelné z Grónska, Islandu a Španělska, kam se za ním chystá i mnoho výprav. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy