Jaroslavl - Před pěti lety, 7. září 2011, se krátce po vzletu z letiště Tunošna u Jaroslavle zřítil letoun Jak-42. Zahynulo 44 z 45 lidí na palubě včetně českých hokejistů Karla Rachůnka, Jana Marka a Josefa Vašíčka.
Letoun letěl do Minsku, kde se hráči chystali zahájit utkáním s místním Dinamem novou sezónu KHL. Charterovému letounu ruské společnosti Jak-Servis se však krátce před čtvrtou hodinou odpoledne místního času nepodařilo při vzlétání z ranveje nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Letadlo se následně naklonilo na levou stranu a spadlo asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet. Přední část spadla do vod řeky Volhy a druhá zůstala na břehu.
V troskách zůstalo pohřbeno osm členů posádky a 35 pasažérů. Mezi oběťmi byli i čeští hokejisté a mistři světa z roku 2010 Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Kromě českých hokejistů dále zahynuli Slovák Pavol Demitra, švédský brankář Stefan Liv nebo kanadský trenér Brad McCrimmon. Katastrofu přežili jen dvě osoby: palubní inženýr Alexandr Sizov a ruský útočník Alexandr Galimov, který však podlehl svým rozsáhlým popáleninám o několik dní později v moskevské nemocnici.
S hokejisty se přímo v Jaroslavli přišlo rozloučit 10. září do hokejové arény na 100.000 lidí. Poklonit památce obětí se přišli mimo jiné ruský premiér Vladimír Putin. S českými reprezentanty se veřejnost rozloučila 11. září na zcela zaplněném Staroměstském náměstí v Praze.
Okolnosti tragické události se začaly krátce po nehodě zkoumat a oficiální vyšetřování vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo v listopadu 2011 oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu.
V září 2012 obvinili vyšetřovatelé nehody Vadima Timofejeva, náměstka generálního ředitele letecké společnosti Jak-servis. Jeho vinou údajně nebyla posádka k řízení letounu dostatečně vyškolena. Vyšetřování skončilo v říjnu 2014. Při něm se zjistilo, že posádka vinou Timofejeva neměla právo stroj řídit. Skutečnost, že se tak stalo, považují žalobci za hrubé porušení letových pravidel. Timofejev povolil veliteli let na základě zfalšovaných dokumentů. Druhý pilot kromě toho neměl právo svou funkci zastávat, protože nedokončil přeškolení na letouny Jak-42. Timofejev podle vyšetřovatelů o všech těchto prohřešcích věděl.
Loni v září soud udělil Timofejevovi trest pět let vězení, soud mu ale současně trest odpustil s tím, že Timofejevův případ spadá pod loňskou amnestii vyhlášenou k 70. výročí sovětského vítězství ve druhé světové válce.
Témata: letecké nehody, Karel Rachůnek
Související
10. srpna 2024 9:44
19. května 2024 21:19
13. května 2024 18:35
27. ledna 2024 21:42
24. ledna 2024 12:02
12. ledna 2024 17:14