Sydney - Téměř tři roky po zřícení letadla společnosti Malaysia Airlines z letu číslo MH370 bylo ukončeno pátrání po troskách. Ve společném prohlášení to uvedly čínské, australské a malajské úřady. Právě tyto země se vyšetřování osudu letadla, které zmizelo na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu dne 8. března 2014 i s 239 lidmi na palubě, podílely. CNN připomíná, jak postupovalo vyšetřování, zároveň ale cituje pozůstalé, kteří netají svou nespokojenost s tím, jak pátrání skončilo.
„Přes veškeré úsilí s použitím nejlepších dostupných vědeckých poznatků, špičkové technologie, různých modelů a rad od vysoce kvalifikovaných odborníků, kteří jsou nejlepší ve svém oboru, bohužel, hledání nevedlo k lokalizování letadla," uvádí se v prohlášení. „Rozhodnutí o pozastavení podmořského hledávání nebylo bráno na lehkou váhu ani bez smutku."
Skupina Voice370, která sdružuje rodinné příslušníky osob na palubě letu, vydala prohlášení, ve kterém vyjádřila své zklamání. „Obchodní letadlo by nemělo jen tak beze stopy zmizet. Zastavení pátrání v této fázi není nic menšího než nezodpovědnost, která prozrazuje šokující nedostatek víry v data, nástroje a doporučení řady oficiálních odborníků,“ tvrdí pozůstalí.
Steve Wang, jehož matka byla na palubě letu, řekl CNN, že je zklamaný, že pátrání skončilo, když zatím poskytlo jen málo nebo vůbec žádné odpovědi. „Říkali, že jsou docela jisti, že hledají na správném místě, ale zdá se, že bylo špatné," řekl. „Myslím, že je jejich povinností, a to nejen vůči těm 239 cestujícím v letadle nebo nejbližším příbuzným jako my, ale pro lidi na celém světě, aby odpověděli na otázku, co se opravdu stalo letu MH370."
Oblast pátrání rozšířena nebude
Toto zmizení zůstává jedním z největších tajemství moderní letecké historie. Pátrači utratili miliony dolarů na prohledání 120.000 čtverečních kilometrů, ale dosud získali jen málo nových informací o posledních okamžicích letadla. Vyšetřovatelé před časem doporučili, aby se oblast pátrání rozšířila o dalších 25.000 kilometrů čtverečních severním směrem, australské úřady ale na požadavek nepřistoupily.
„Rozhodnutí nebereme na lehkou váhu," uvedl Darren Chester, australský ministr dopravy. „Ale vzhledem k absenci nových věrohodných důkazů není možné pokračovat v hledání. Bylo vynaloženo veškeré úsilí. Použili jsme pro toto hledání nejmodernější přístroje a ty nejlepší lidi,“ dodal.
Let zmizel 8. března 2014
V 12:41 místního času dne 8. března 2014 opustil let MH370 mezinárodní letiště v Kuala Lumpuru a zamířil do Pekingu. Mířit letadlo mělo na sever, ale po poslední zprávě změnilo kurz směrem na západ, ukázaly vojenské radary. Vyšetřovatelé věří, že se letadlo obrátilo na jih a letělo kolem okraje Indonésie a přes Indický oceán. Vyšetřovatelé potvrdili, že kapitán MH370 Zaharie Ahmad Šáh několik týdnů před letem procvičoval na simulátoru trasu z Kuala Lumpur přes Indický oceán.
Na palubě letadla byly stovky lidí, mezi nimi i prarodiče, čerstvý absolvent vysoké školy, mladý pár nebo dvouletý chlapec. Většina cestujících a posádka pocházela z Číny a Malajsie, na palubě ztraceného letu však byli i jednotlivci a rodiny ze 14 různých zemí.
Vyšetřovacích teorií bylo několik
Objevilo se hned několik teorií o tom, co se vlastně stalo. Kusy trosek, které byly nalezeny, podle australského úřadu pro bezpečnost dopravy ukazovaly, že vztlakové klapky byly sklopeny, když MH370 havaroval. Podle zprávy se tak letadlo zřejmě vymklo kontrole a spirálovitě se zřítilo směrem dolů.
Tato zjištění naznačila první dvě hypotézy, říká letecká analytička CNN Mary Schiavová - buď na palubě vypukl oheň, nebo došlo k rychlé dekompresi, snad proto, že bylo rozbité okno, což vedlo k úmrtí cestujících několik hodin před tím, než letadlu došlo palivo a než šlo spirálovitě k zemi.
Vyšetřovatelé však s jistotou nedokáží říci, co pád způsobilo. Jediné, čím si byli jistí, bylo to, že se stroj zřítil na jihu Indického oceánu. „V určitém okamžiku v budoucnosti nastane velký skok kupředu ve schopnosti hledat pod mořem a někdo ho najde. Ale může to trvat celá desetiletí," tvrdí letecký expert Peter Goelz. „Myslím, že jej jednou najdou. Je to příliš velká záhada. Ale dnešní technologie to jednoduše nebo levně neumí.“
Nalezené kusy letadla pozůstalým nestačí
Při pátrání, do kterého se zapojilo několik zemí a různých společností, byly nalezeny celkem tři kusy letadla. První kus - flaperon z křídla, byl objeven v červenci 2015 na ostrově Reunion. Následně byly objeveny dvě vztlakové klapky – jedna na Mauriciu v květnu 2016, další v Tanzanii o měsíc později. Kromě toho se na pobřeží Afriky našlo dalších šest kusů trosek, které by mohly pocházet z letadla, úřady ale jejich původ nedokázaly potvrdit. Celkově dostal vyšetřovací tým upozornění na 20 kusů různých trosek.
Tyto skrovné nálezy však rozhodně pozůstalým nestačí. „Lidé, kteří s vámi žijí více než 20 let najednou odejdou," řekl Wang. „Chceme jen, aby nám dali více informací. Myslím, že je tu stále něco, co nevíme,“ dodal pro CNN.
Témata: zmizelý Boeing 777 letu MH370 , Austrálie, Boeing 777
Související
8. března 2019 18:23
6. ledna 2019 22:15
9. prosince 2018 22:28
30. listopadu 2018 15:09
11. září 2018 20:26