Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kotleba prohrál, jako hejtman na Slovensku skončil

Marián Kotleba
Marián Kotleba
Foto: Reprofoto SME

Bratislava - Jasnou porážkou vůdce slovenské ultrapravice Mariana Kotleby a překvapivým neúspěchem kandidátů podporovaných vládní sociální demokracií (Směr-SD) skončily sobotní krajské volby na Slovensku.

Kotleba, který obhajoval hejtmanský post v Banské Bystrici, výrazně zaostal za svým soupeřem Jánem Lunterem, k jehož podpoře se spojily koaliční i opoziční strany. Kandidáti pravicové koalice zaznamenali vítězství v pěti krajích, Směr se svými vládním spojenci bude mít hejtmany jen ve dvou.

Kotleba získal v Banskobystrickém kraji podle téměř úplných výsledků 23 procent hlasů, zatímco Lunterovi dalo hlas přes 48 procent voličů. Volební účast byla podle slovenských médií rekordní, v Banskobystrickém kraji dosahovala téměř 40 procent, odhady celostátní účasti se pohybují těsně pod hranicí 30 procent. V minulých krajských volbách v roce 2013 byla účast zhruba o deset procent nižší.

Volby hejtmanů (županů) a členů krajských zastupitelstev byly poprvé jednokolové. Zvolení hejtmani a poslanci krajské samosprávy zůstanou v úřadu mimořádně pět místo obvyklých čtyř let. Tento krok umožní spojit v roce 2022 krajské volby s volbami primátorů měst, starostů vesnic a poslanců místní samosprávy.

Kandidáti pravicové koalice získali hejtmanské křeslo v Trnavě, Žilině, Bratislavě, Prešově a Košicích, což je zatím největší úspěch spojené opozice v krajských volbách. Sociální demokraté a jejich vládní spojenci budou mít župany jen v Trenčíně a Nitře. Dosud levice kontrolovala šest krajů. V sobotních volbách ztratila Prešov i Košice, v Bratislavě prohrál favorizovaný Milan Ftáčnik podporovaný sociálními demokraty souboj s Jurajem Drobou z nejsilnější opoziční strany Svoboda a solidarita (SaS).

Témata:  Slovensko Marián Kotleba Smer SD

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy