reklama

Hospodářství spolkových zemí ve východní části Německa dodnes profituje z někdejší výroby trabantů. Velké automobilky jako Volkswagen či Opel přesunuly část výroby po roce 1990 do nových spolkových zemí na východě jen díky tomu, že v nich žili zkušení pracovníci, kteří dříve vyráběli trabanty nebo wartburgy, tvrdí Joachim Ragnitz, zástupce ředitele drážďanského Ústavu pro hospodářský výzkum (ifo). "Personál byl rozhodujícím argumentem," uvedl.

Volkswagen začal v 90. letech vyrábět vozy ve Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Opel část výroby přesunul do Eisenachu, kde se před tím vyráběla druhá nejdůležitější východoněmecká značka Wartburg. "V souvislosti s těmito továrnami se ve východním Německu vytvořila obrovská dodavatelská síť," řekl Ragnitz.

Výroba automobilů patří dodnes k nejdůležitějším průmyslovým odvětvím ve třech nových spolkových zemích: Sasku, Durynsku a Sasku-Anhaltsku. Například v Sasku závisí podle Spolkové agentury práce (BA) na jednom pracovním místě v automobilovém průmyslu více než jedno další v oblasti dodavatelů.

Od okamžiku, kdy cvikovskou výrobní linku opustil první trabant, právě dnes uplynulo šedesát let. Datum 7. listopadu 1957 nebylo vybráno náhodně - tehdejší režim Jednotné socialistické strany Německa (SED) chtěl výrobou oslavit čtyřicáté výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Celkem se vyrobily asi tři miliony trabantů. Jejich výroba byla ukončena v dubnu 1991, a to především kvůli poklesu poptávky.

Trabant se stal ale záhy kultem. V Německu v současnosti jezdí kolem 34.500 těchto vozů. Další trabanty brázdí silnice ve státech střední a východní Evropy, ale i ve Spojených státech či Austrálii.