Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Formální pánský oblek je mrtvý. Pánská móda se výrazně mění

Muži
Muži
Foto: Pixabay

Washington - Formální pánský oblek je mrtvý, píše americký deník The Washington Post. Oblek však nezhynul náhlou a bezbolestnou smrtí, návrháři ho ze šatníků nevyloučili jediným tahem tužky v náčrtníku. Jeho ústup byl pomalý a utrápený.

Už před desetiletími se oblek pokusil zabít takzvaný casual friday neboli pátek, kdy se zaměstnanci firem nemusejí oproti ostatním dnům v týdnu oblékat formálně. Tato tradice frustrovala mocné muže, kteří museli věnovat vzácný čas hledání důstojné náhrady. Ale oblek přesto přežil.

Poté se proti klasickému obleku vzbouřili podnikatelé ze Silicon Valley. Nosili mikiny a džíny, když podnikání rozjížděli, a nosili je i později, když se z nich stali úspěšní byznysmeni. V módě byly značkové sportovní boty a mikiny. Veteráni z Wall Street ale odolali.

Pak ale na obleky zaměřil pozornost módní průmysl. Americký návrhář Thom Browne je začal šít ze šedého flanelu a pro maximální stylistický efekt je zmenšil. Společnost Zara a další pak tyto zmenšené obleky uvedly na širší trh. A přehlídková mola dílo zkázy dokonala. Stylisté párovali obleky za 3000 dolarů se sportovními botami z limitované edice.

V roce 2016 si italská firma Brioni zaměřující se na formální pánské oblečení najala někdejší hvězdu pouliční módy Justina O’Shea, aby 72 let starou značku radikálně omladil. O’Shea vytvořil kolekci hranatých, supersexy obleků. Modelové je pak na přehlídkových molech nosili spolu s činčilovými kabáty. V reklamní kampani vystoupila heavymetalová skupina Metallica, vyfocená v temném, gotickém stylu.

"Obleky už nejsou považovány za pracovní záležitost," říká specialista na pánské oblečení ve Fashion Institute of Technology Mark-Evan Blackman. Mladí lidé podle něj teď kladou daleko větší důraz na to, jak se oblek hodí do jejich životního stylu, a na individuální doplňky.

Obleky teď nosí třeba hudebníci, a nemyslí se tím třpytivá saka a kožené kalhoty pro rockery, nýbrž klasické obleky. Například Justin Timberlake v roce 2013 nahrál ódu na obleky Suit & Tie a na svém následném světovém turné nosil obleky od Toma Forda.

Témata:  muži móda podnikatelé

Související

Aktuálně se děje

11:50

Leoš Mareš terčem Jana Krause. Schytal to za vizáž i pěvecké výkony

Do výročního dílu Show Jana Krause k dvaceti letům pořadu na televizní obrazovce přijal pozvání i Leoš Mareš. A je otázkou, zdali toho zpětně nelituje. Kraus, který nikdy neměl problém říkat věci narovinu, se do něj opřel hned několikrát. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.