Malajsijská vláda uzavřela smlouvu se soukromou americkou firmou pro podmořský průzkum Ocean Infinity, která dostane zaplaceno až 70 milionů dolarů (1,5 miliardy korun), pokud se jí podaří během tří měsíců najít trosky stroje nebo černé skříňky pohřešovaného letadla společnosti Malaysia Airlines. To zmizelo v březnu 2014 i s 239 lidmi na palubě. Jak se ale zdá, obnovené pátrání se poněkud komplikuje. A opět vyvolalo konspirační teorie.
Předhozí pátrání po letadle v oblasti o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních západně od australského pobřeží vyšlo na 160 milionů dolarů (3,4 miliardy korun). Pátrací operace, na níž se podílela Austrálie, Malajsie a Čína, nebyla úspěšná a loni v lednu byla ukončena. Nyní se do obnovené pátrací akce zapojilo supermoderní plavidlo jménem Seabed Constructor.
Už po pár dnech se ale objevil problém. Dne 31. ledna, přesně 10 dnů po obnovení pátrání, plavidlo vypnulo svůj automatický identifikační systém (AIS). Odpojen byl asi 80 hodin. Constructora přitom bedlivě sledovali amatérští pátrači i ti, kteří se zajímají o osud letu MH370. Jedním z těch, kteří se o hledání vraku zajímají, je britský vesmírný vědec Richard Cole.
Cole se domnívá, že AIS byl deaktivován. Otázkou podle něj je, zda byl problém v nastavení systému, nebo zda šlo o úmyslné jednání, uvádí server news.com.au. Zároveň se také objevila srovnání i se samotným letem MH370, protože i v tomto případě došlo po necelé hodině letu ke ztrátě kontaktu mezi letadlem a řídícím střediskem, když přestal reagovat radarový odpovídač letadla.
Jak se asi dalo očekávat, tento výpadek někteří pozorovatelé využili pro podporu dalších bizarních teorií o „záložním plánu" společnosti Ocean Infinity, které prý v první řadě nejde o nalezení ztraceného Boeingu 777, ale o něco úplně jiného.
Někteří lidé se domnívají, že Constructor podnikl tajnou objížďku, aby zkontroloval místo ztroskotání lodi S.V. Inca, peruánského plavila, které zmizelo na cestě do Sydney před více než 100 lety. Jeho vrak v lednu 2016 objevilo vyhledávací plavidlo Havila Harmony, které také pátralo letu MH370.
Zpočátku bylo toto plavidlo zaměněno za trup pohřešovaného letadla. S.V. Inca byla naposledy viděna 10. března 1911. Ihned se vyrojily spekulace o tom, jaký náklad mohlo plavidlo nést a nevyhnutelně se začalo mluvit o potopeném pokladu.
Očekává se, že společnost Ocean Infinity poskytne další informace o vývoji vyhledávání už na konci tohoto týdne, zatím ale není jasné, zda někdo vysvětlí, proč byl po tak dlouhou dobu zablokován sledovací systém pátrací lodi.
Předpokládá se, že pátrání potrvá 90 dní. Jestli je reálné během této doby letoun najít není jasné, dosud se to za více než tři roky nikomu nepovedlo. Na plážích ostrova Mauricius, na břehu Tanzanie či francouzského ostrova Réunion se ale našly trosky, u nichž se potvrdilo, že pocházejí ze zmizelého letounu.
Letadlo malajsijských aerolinek se ztratilo v březnu 2014 na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Na jeho palubě bylo 239 cestujících a členů posádky, značnou část tvořili Číňané. Co se s letadlem stalo, zůstává jednou z největších záhad v historii letectví.
Témata: zmizelý Boeing 777 letu MH370 , Malajsie
Související
8. března 2019 18:23
6. ledna 2019 22:15
9. prosince 2018 22:28
30. listopadu 2018 15:09
11. září 2018 20:26