reklama

Jak připomíná server news.com.au, vyrojily se spekulace o tom, že pátrací plavidlo podniklo tajnou zajížďku, aby zkontrolovalo místo ztroskotání lodi, na jejíž palubě by se snad mohl nacházet jakýsi poklad. 

Server proto zveřejnil záběry potopené truhly, o které se mluví od doby, kdy vyhledávací plavidlo pátrající po letu MH370 přestalo vysílat signál. Schránka leží na dně jižního Indického oceánu, téměř 4 kilometry pod hladinou v dřevěných troskách, které zřejmě pochází z nákladní lodi z 19. století.

Nedaleko leží ještě jeden vrak údajně patřící peruánské lodi SV Inca, která zmizela na cestě do Sydney v roce 1911. Oba vraky se nacházejí na jihu aktuální vyhledávací oblasti více než 2000 km od pobřeží západní Austrálie. Pravě v blízkosti těchto dvou vraků pátrací pravidlo vypnulo svůj automatický identifikační systém (AIS), což znemožnilo pozorovatelům sledovat jeho pozici.

Není proto překvapením, že se ihned objevily další konspirační teorie o osudu ztraceného Boeingu 777, který zmizel z radaru méně než hodinu po startu na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu s 239 lidmi na palubě. Také to vyvolalo zvěsti, že posádka buď našla něco velkého, nebo podnikla zajížďku, aby získala tajemnou truhlu.

„Nyní víme, že  Constructor něco našel - dvě anomálie, které se ukázaly jako geografické spíše než vytvořené člověkem. Víme také, že truhlice zůstává neotevřená ve svém vodním hrobě a je tedy stejně tajemná jako vždy,“ píše server.

Co je v záhadné truhle?

Dne 7. března 2015 vypuklo vzrušení mezi členy posádky Fugro Equator poté, co sonarový systém objevil něco, co vypadalo jako trosky. Skupina objektů se nacházela na mořském dně v jižní části vyhledávacího prostoru. Generální ředitel společnosti Fugro Paul Kennedy později řekl na konferenci: „Byli jsme opravdu nadšení".

Kennedy dodal, že to byl velmi emocionální okamžik, jelikož tento objev připadal na první výročí letadla zmizení. Tehdejší premiér Tony Abbott byl informován o možném objevu letu MH370. „Takže jsme dolů poslali AUV (autonomní podvodní plavidlo). Byli jsme ještě více vzrušení, protože jsme najednou viděli věci, které nevypadaly jako přirozené mořské dno, byly tam různé úhly a tvrdé hrany a byli opravdu vzrušeni a mysleli jsme si, že jsme něco našli," vysvětloval pan Kennedy.

Následně pořízené snímky ale jasně ukázaly kotvu a tak bylo jasné, že nejde o místo posledního odpočinku pohřešovaného letadla. „Byl to vrak lodi. Mnoho lidí tam také zemřelo,“ vysvětlil pan Kennedy. „Nevíme, odkud loď pochází. Námořní muzeum nemá žádné záznamy o lodi. Možná, že pochází z Jižní Afriky a ztratila se na cestě do Austrálie. A všichni na palubě zemřeli."

Kotva se ukázala jako cenná stopa; kotvy takového typu výrobci přestali vyrábět kolem roku 1820, což znamená, že je loď asi 200 let stará. Průzkumníci také objevili krabičku, který se ještě nerozpadla. Kennedy o ní hovoří jako o truhle. „Jediná věc, která opravdu z vraku zůstala, je velká truhla," řekl na konferenci.

„Tři metrů dlouhá a možná metr a půl široká a je stále uzavřená. Stav celé lodi se zhoršoval a ona se rozpadala. A zbyla velká truhla ležící asi 4000 metrů pod vodou. Nás samozřejmě zajímá otázka - co je v krabici?“ přiznal. Neznámý člověk na tiskové konferenci tehdy zvolal „zlato?" A právě tak se zrodila legenda o potopeném pokladu na dně jižního Indického oceánu.

Don Thompson, člen pátrací MH370 Independent Group (IG), který informoval vládu o místě, kde by se mohlo nacházet pohřešované letadlo, uvedl, že věří, že truhla pravděpodobně sloužila k uchování vody. Poukázal na to, že voda v dřevěných barelech se po dlouhých cestách kazila, takže lodě začaly používat kovové „vodní boxy".

„To ale neznamená, že tam není zlato. Stále ještě nevíme, co je v krabici, protože nikdy nebyla otevřena. A v jeho blízkosti zůstává další neprozkoumaný potenciální poklad - převážně neporušená trosky toho, co je považováno za vrak lodi SV Inca, která záhadně zmizela při plavbě z Jižní Ameriky do Sydney před více než 100 lety," zdůraznil. 

Jde o jednu ze dvou peruánských lodí, které toho roku zmizely. Druhou byla Laura, dříve známá jako Claudova, která se vydala do Austrálie 18. dubna 1911. Výstřižek z deníku Sydney Morning Herald ze dne 06.9.1911 popisuje obě plavidla jako pohřešovaná a zřejmě i potopená.

Záběry sonaru z vysokým rozlišením z 2. ledna 2016 zachytil objekt o délce asi 90 metrů, což potvrzuje, že jde s největší pravděpodobností o loď. Není jasné, co loď přepravovala, takže nikdo nemůže s jistotou říci, jaké poklady mohou být ukryty uvnitř vraku.

Pátrači při hledání letadla objevily vraky čtyř lodí

Během pátrání po letu MH370 byly objeveny dokonce čtyři vraky. Jednou z nich je i rybářská loď, která byla nalezena i s kompletními sítěmi. Leží v hloubce asi 3700 metrů. Čtvrtý vrak byl popsán jako „malá dřevěná rybářská loď se značným poškozením přídě“. 

To, po čem všichni pátrají, ale zatím objeveno nebylo. Texaská společnost Ocean Infinity, která s malajsijskou vládou uzavřela smlouvu, podle níž dostane zaplaceno až 70 milionů dolarů (1,5 miliardy Kč), pokud se jí podaří během tří měsíců najít trosky stroje z letu MH370 nebo černé skříňky, je optimistická.

Zástupci společnosti poukazují na to, že naděje na nalezení toho, co zbylo z MH370, jsou stále vysoké. „Ale i kdyby tomu tak bylo, nemáme záruku, že budeme někdy znát pravdu o jedním z největších leteckých tajemství všech dob,“ dodává server news.com.au.

Loading...

1 komentář (Poslední 13.02. 18:25) Napište svůj názor

reklama