Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Příčina tragédie letu MH370 objasněna? Experti odhalili nová a velmi děsivá fakta

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines
Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Ani nejnovější průzkum dna Indického oceánu nenalezl stopy po pohřešovaném letadle společnosti Malaysia Airlines, které zmizelo s 239 lidmi na palubě v březnu 2014 na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Jistý zvrat v případu ale přesto nastal. Přední experti na leteckou bezpečnost dospěli k závěru, že pád letadla způsobil úmyslně kapitán letu. Uvádí to server The Independent.

Odborníci na leteckou bezpečnost dospěli k závěru, že kapitán letu MH370 s letadlem úmyslně havaroval. Myslí si to také muž, který strávil dva roky v čele pátracího týmu. Ten nyní říká, že kapitán Zaharie Amad Shah pečlivě naplánoval svou sebevražednou misi.

Analýza družicových dat naznačuje, že letadlu došlo palivo a že se stroj zřítil do Indického oceánu západně od Austrálie, tisíce kilometrů od místa předpokládaného přistání. Některé části letadla byly vyplaveny na různých plážích v Indickém oceánu. Ale největší podvodní pátrání v historii, které bylo koordinováno australským Úřadem pro bezpečnost dopravy (ATSB) a které bylo ukončeno po dvou letech - v lednu 2017, úspěšné nebylo. 

Pátrání na dně oceánu vedl Martin Dolan, který se domnívá, že v případě letu MH370 nešlo o nehodu. „Bylo to plánované, byla to úmyslná věc, protože to bylo provedeno v průběhu delší doby,“ vysvětluje Dolan.

Třiapadesátiletého kapitána Zaharie v osudný den doprovázel nezkušený první důstojník Fariq Abdul Hamid, pro kterého to byla první mise Boeingu 777 bez dohledu tréninkového kapitána. Šest dní poté, co letadlo zmizelo, byly prohledány domovy obou pilotů a byly z nich odvezeny počítače. Ty obsahovaly materiály naznačující, že kapitán Zaharie využil letecký simulátor pro přípravu na odklonění letadla.

Kapitán Simon Harvey, britský pilot, který létal v Boeingu 777 nad Asii, říká, že mise byla „plánována pečlivě, aby letadlo zmizelo“. Včetně toho, že letělo podél thajsko-malajské hranice, aby pilot zabránil tomu, že jedna nebo druhá strana přijme bezpečnostní opatření. „Kdybych chtěl, aby Boeing 777 zmizel, tak bych udělal totéž," řekl.

Kanadský vyšetřovatel letecké havárie Larry Vance řekl, že si myslí, že kapitán Zaharie si nasadil kyslíkovou masku předtím než snížil tlak v letadle, aby cestující i posádka upadli do bezvědomí.

Dolan také odmítl možnost, že by se jednalo o terorismus. „Pokud by se jednalo o teroristickou událost, je téměř jasné, že by teroristická organizace chtěla, aby jí byla událost připisována,“ vysvětlil. Jinými slovy – teroristé by se hned k útoku přihlásili. „Žádná taková prohlášení se ale neobjevila,“ zdůraznil.

Experti se nicméně neshodnou na tom, zda kapitán Zaharie ovládal letadlo v době, kdy narazilo do oceánu. Vance řekl, že podle něj pilot „úmyslně pilotoval tak, aby letadlo zůstalo neporušené," zatímco Dolan tvrdí, že důkazy naznačují, že letadlo se „spirálovitě zřítilo do oceánu a havarovalo“.

Existuje několik potvrzených případů vraždy-sebevraždy spáchané piloty, známý je třeba případ letu Germanwings z roku 2015. Airbus A320-211 se 6 členy posádky a 144 pasažéry na palubě narazil do horského masivu v Provensalských Alpách, 17 km jihozápadně od francouzské obce Barcelonnette, přibližně sto kilometrů severozápadně od Nice.

Nehodu nikdo nepřežil. Francouzský prokurátor, francouzské a německé úřady, stejně jako tiskový mluvčí Germanwings sdělili, že havárie byla způsobena úmyslně. Způsobil ji pilot sedmadvacetiletý německý pilot Andreas Lubitz. Ten trpěl depresivní poruchou, kterou ale skrýval před zaměstnavatelem.

Témata:  zmizelý Boeing 777 letu MH370 Malaysia Airlines

Související

Aktuálně se děje

12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.