reklama

Šéf správy průplavu Usáma Rabía uvedl, že provoz by se mohl vrátit do průměrné úrovně asi do čtyř dnů. Podle odborníků na lodní dopravu ale potrvá až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění této dopravní tepny. Za normálního provozu cestu využívá zhruba 50 nákladních lodí denně.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19.000 lodí. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč).

Po vyproštění byla Ever Given odtažena do Velkého hořkého jezera, který leží mezi severní a jižní částí průplavu. Na lodi jsou nyní odborníci, kteří zkoumají, zda plavidlo zaznamenalo nějaké škody. Technici prověřují funkčnost motorů.

Podle japonského vlastníka, společnosti Shoei Kisen Kaisha, není ještě jasné, zda Ever Given bude pokračovat v plavbě do Rotterdamu, kam měla původně namířeno, či zda bude nutné ji na místě opravit. Toto rozhodnutí ale vlastník ponechává na tchajwanském provozovateli plavidla.

Japonská společnost se nechtěla vyjadřovat k příčinám, které k nehodě vedly. Okolnosti totiž stále vyšetřují egyptské úřady.

Přes 400 metrů a 220.000 tun vážící Ever Given zablokovala Suezský průplav v úterý 23. března. Loď se zhruba po týdnu podařilo vyprostit za pomocí deseti remorkérů a bagrů, které odsály písek pod zádí lodi.

reklama