Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EP chce nižší rychlost v obytných zónách, nulovou toleranci alkoholu za volantem

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných zónách a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu si přeje Evropský parlament (EP). Jeho doporučení Evropské komisi, schválená na plenárním jednání ve Štrasburku poměrem 615 ku 24 hlasům, jsou reakcí na fakt, že se v EU v posledních letech nedaří výrazněji snižovat počty úmrtí na silnicích.

Úřady v zemích unie v současnosti v souvislosti s dopravními nehodami ročně evidují na 22.700 mrtvých a asi 120.000 vážně zraněných. EP uvádí, že počty v tomto směru stagnují a že unii se nepodařilo mezi lety 2010 a 2020 splnit cíl v podobě snížení počtu obětí o polovinu.

Parlament proto nyní Evropskou komisi vyzval, aby vypracovala a doporučila pravidla "bezpečného omezování rychlosti" včetně "maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců". Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném "zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu".

Nová sada doporučení europarlamentu souvisí se snahou stanovit rámce pro unijní politiku bezpečnosti na silnicích pro roky 2021 až 2030. Je to součást širší iniciativy nazvané "Vize nula", která se snaží zajistit, že do roku 2050 se bude počet obětí dopravních nehod na silnicích unijních zemí co nejvíce blížit nulové hodnotě.

Podobná pravidla už platí v několika evropských městech, na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž. Během prvních 15 zářijových dnů platnosti přineslo omezení jen minimální změny v dopravě, uvedla nedávno francouzská rozhlasová stanice RTL s odkazem na studii, kterou pro ni zpracovala společnost Coyote. Průměrná rychlost vozidel se údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se ale nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.

Kromě omezování rychlosti volá Evropský parlament také po aktualizaci doporučení týkající se povolené hladiny alkoholu v krvi a po vyhlášení nulové tolerance řízení pod vlivem. Připomíná při tom studii samotné komise, podle níž má přibližně čtvrtinu všech úmrtí na silnicích na svědomí alkohol a 15 procent návykové látky. Schválené usnesení také obsahuje řadu bodů týkajících se vybavení vozidel či dopravní infrastruktury.

Česká europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) při pondělní rozpravě označila text rezoluce za povedený a ocenila potvrzení snahy směřovat ke stavu "téměř nulového počtu obětí". Členské státy EU by podle ní měly mimo jiné podporovat řidiče, kteří se chtějí zdokonalovat, například skrze "zážitkové kurzy bezpečné jízdy". "Zkušenosti, nabyté v těchto zkušebních místech, mohou vést ke správnému rozhodnutí ve chvíli, kdy se náš život dostane na křižovatku mezi životem a smrtí," uvedla členka výboru EP pro dopravu a cestovní ruch.

Témata:  EU Evropský parlament auto

Související

Aktuálně se děje

3. srpna 2025 8:57

Příznaky a léčba nádoru glioblastom: Proč je šance na přežití tak nízká?

Glioblastom je jedním z nejagresivnějších a nejzávažnějších typů rakoviny mozku. Tento nádor pochází z gliových buněk, které podporují činnost neuronů. Glioblastom, známý také jako glioblastoma multiforme (GBM), je vysoce invazivní a rychle roste, což z něj činí obzvlášť nebezpečný typ rakoviny. Jeho léčba je náročná a prognóza pacientů, u kterých je tento nádor diagnostikován, bývá zpravidla špatná. Avšak pokrok v oblasti výzkumu a nových léčebných metod dává naději na zlepšení výsledků.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

2024 YR4

CNN: Asteroid, který mohl zasáhnout Zemi, změnil směr. Teď letí na Měsíc

Asteroid 2024 YR4, který ještě nedávno budil obavy kvůli možné kolizní dráze se Zemí, se už dnes nejeví jako přímá hrozba pro naši planetu, stále však přitahuje pozornost vědců. Tento objekt, objevený koncem roku 2024, původně mohl zasáhnout svět 22. prosince 2032. Jak však ukázala nová pozorování, pravděpodobnost této kolize postupně klesá, i když ještě v únoru se míra rizika odhadovala na 3,1 %, což z něj činilo jednu z největších hrozeb v historii. Podle CNN je ale teď v ohrožení jiný objekt ve vesmíru. Jeho upravená trajektorie totiž směřuje k Měsíci.