reklama

Americký veřejnoprávní rozhlas NPR zvolil netradiční způsob a svá doporučení vtělil do komiksu, v němž hlavní roli mají kočky. Sdílení senzačních zpráv je podle něj za současné vypjaté situace přirozeným chováním, lidé by se však měli "cvičit ve skepticismu".

"Nebojujeme jen proti epidemii, bojujeme proti infodemii," shrnul v únoru složitost krize kolem koronaviru generální ředitel Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Nepravdivé a zavádějící informace se šíří na mnoha internetových platformách i v tradičních médiích a týkají se nejrůznějších aspektů pandemie, od původu viru SARS-CoV-2 až po výskyt zvířat ve vylidněných městech. Podle expertů by zdravotnická krize mohla vygenerovat více dezinformací než jakákoli jiná událost v dějinách, uvádí NPR.

Významné zpravodajské události jsou běžně spojené s větší intenzitou neověřených tvrzení, v posledních týdnech je ale půda pro manipulace obzvláště úrodná. "Krizové události přinášejí nejistotu, která spouští šíření zvěstí. Zpravidla ovšem většina oné nejistoty rychle vymizí, tady je však dlouhodobá," tvrdí výzkumnice působící na Washingtonské univerzitě v Seattlu Kate Starbirdová. "Stala se z toho globální událost, takže informace nejsou omezené na lokální kanály a úhly pohledu," dodává její kolegyně Emma Spiroová.

Kreslená kočka z dílny NPR k tomu připojuje několik zásad pro zpracovávání nových informací. Tou první je přistupovat k nim se zdravou mírou skepse. "Když zaslechnete nebo uvidíte novou informaci, zastavte se a zapochybujte... informaci si ověřte nebo si vyžádejte zdroj. Je-li informace nepravdivá, dejte o tom ostatním vědět. Pokud si nejste jisti, nesdílejte ji, přerušte řetězovou reakci," uvádí se v komiksu.

Podle autorů je dále nutné porozumět "dezinformační krajině" a mít na paměti, že sociální sítě nejsou z finančního hlediska motivovány k potírání nepravdivých sdělení. Při ověřování informací o pandemii NPR doporučuje "rychlé internetové vyhledávání" a použití stránek Světové zdravotnické organizace (WHO), amerického Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) či webu Snopes.com, což je přední portál zaměřený na ověřování.

Obzvláště obezřetní by lidé měli být u emotivního a polarizujícího obsahu, jakož i u zcela čerstvých zpráv, neboli "breaking news". "To jsou situace, kde jsou dezinformace nejrozšířenější a nejefektivnějí," poznamenává NPR.

V posledním bodě doporučuje americký rozhlas shovívavost při debatách o nepravdivých tvrzeních. "Znáte-li někoho, kdo šíří dezinformace, pokuste se zahájit soukromou konverzaci a vycházejte z předpokladu, že daný člověk konal v dobrém úmyslu. Pravda je důležitá, ale stejně tak je teď důležité starat se jeden o druhého," vzkazuje prostřednictvím komiksové bubliny.

reklama