reklama

Loď Ever Given dlouhá 400 metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa. Šéf správy průplavu Usáma Rabía doufá, že nebude nutné odebrat z lodi zhruba 18.300 kontejnerů, aby se odlehčila. Snahy o její uvolnění ale teď komplikuje silný vítr a vlny.

Bagry už do pátku odstranily kolem 20.000 tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď mohlo podařit uvolnit na začátku příštího týdne za pomoci těžkých remorkérů, bagrování a přílivu. Podle zdrojů se dnes odpoledne začalo s pokusy o její vytažení a vše bude pokračovat i v noci. Pro její uvolnění však bude zřejmě nutné odstranit ještě více písku z jejího okolí.

Rabía dnes také na tiskové konferenci uvedl, že hlavní příčinou incidentu nemůže být silný poryv větru ani písečná bouře, jak se původně uvádělo. Dodal, že po skončení vyšetřování budou uplatněny finanční sankce.

"Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavní důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy," řekl Rabía. Sdělil také, že kormidlo a lodní šroub těžkého plavidla už jsou v chodu.

Šéf správy průplavu dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje. Trasa kolem Afriky by dopravu zboží prodloužila o dva týdny a zvýšila náklady na pohonné hmoty. Rabía odpoledne uváděl, že žádná z čekajících lodí se zatím nerozhodla odklonit od trasy. Nicméně večer přepravní společnost CMA CGM uvedla, že se rozhodla některé své lodě odklonit kolem mysu Dobré naděje. Podle svých webových stránek firma zatím odklonila dvě plavidla a uvažuje také o alternativních námořních, železničních nebo leteckých trasách pro náklad, který ještě nebyl naložen.

reklama