reklama

V moskevském podzemí jezdí vlaky už od roku 1935, ale až dosud je řídili výhradně muži, protože tato profese figurovala na vládním seznamu povolání považovaných za škodlivé pro zdraví žen. Moskevské metro bylo stavěno jako výkladní skříň komunistického režimu.

Předpis zakazující ženám řadu profesí vyvolával kritiku. Nová vyhláška ministerstva práce, která vstoupila v platnost na Nový rok, zredukovala počet povolání vyhrazených pro muže ze 456 na přibližně stovku.

Argument, že řízení vlaků metra je nebezpečné, protože vyžaduje dlouhé hodiny práce pod zemí, se stal terčem kritiky, protože metro nemá problém zaměstnávat ženy jako uklízečky, pokladní či pověřovat je dozorem nad eskalátory.Ženy tvoří více než třetinu z 62.000 zaměstnanců podzemky, která bývá označována za druhou nejvytíženější na světě. Řízení vlaků díky automatizaci "již není spojeno s těžkou fyzickou námahou", vysvětlil dopravní podnik.

Už loni firma přijala 25 zájemkyň o profesi strojvedoucí, z nichž 12 uspělo. Všechny jezdí na jedné z celkem 12 linek moskevského metra. Podzemka kvůli nim zavedla novou uniformu, přičemž strojvedoucí si mohou vybrat, zda budou vlaky řídit v sukni, anebo v kalhotách, uvedl deník Komsomolskaja pravda.

Také ruské železnice oznámily, že v roce 2021 zaměstnají ženy v pozici strojvedoucí.

Předchozí seznam z roku 2000 vylučoval ženy z práce v hornictví a hutnictví, nesměly se ani stát řidičkami kamionů v dálkové dopravě, plavit se jako námořnice, opravovat auta v servisech, ani se kupříkladu věnovat výrobě dechových nástrojů.

Sovětský svaz zavedl seznam v roce 1974 s cílem ochránit bezpečí žen a jejich schopnost reprodukce, která byla v socialistické společnosti považována za stěžejní. Úpravu soupisu provedl od té doby pouze jednou prezident Vladimir Putin krátce po svém nástupu do funkce v roce 2000.

Ženy v Rusku v průměru vydělávají o 30 procent méně než muži. Sociologické výzkumy ukazují, že v ruské společnosti přetrvává představa o nutnosti rozdělení profesí na základě pohlaví.

reklama