"Podařilo se nám iniciovat vznik evropského harmonizačního čísla pro seniory. Bude to znamenat, že se seniorům dostane pomoc v Evropské unii odkudkoliv. Odkudkoliv z celé Evropské unie může člověk zavolat a dostane informace ve svém rodném jazyce, ale také podporu, protože je to také krizová linka," uvedl Hrabě.

V unii funguje například jednotné číslo tísňového volání 112. Bezplatná evropská seniorská linka dostane číslo 116 100. Dovolat by se na ni lidé mohli nejspíš od poloviny příštího roku. Současně s ní nějakou dobu ale zůstanou dál v provozu i dosavadní seniorská čísla, podotkl Hrabě. Podle něj by se měl v Praze nastartovat proces příprav. Komunikační úřady jednotlivých států by pak měly vybrat národního garanta služby. Operátoři v Česku projekt podporují a měli by zajistit volání, pracovníky by pak měla uhradit ministerstva, přiblížil šéf organizace Elpida.

Podle loňských údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) internet nikdy nepoužili tři z deseti lidí ve věku od 65 do 75 let v Česku. Nikdy pak na internetu nebyly víc než tři pětiny osob nad 75 let. "Linka je často jednou z mála možností, kam se senioři mohou obrátit," řekl Hrabě. Dodal, že na krizové číslo organizace Elpida nyní lidé starší lidé volají kvůli obavám a strachu. "Bojí se po dvou letech covidu a kvůli válce na Ukrajině, jestli přežijí zimu, jak dopadne energetická krize na jejich rozpočty," zmínil ředitel Elpidy.

Pracovníci krizové linky nyní poskytují mimo jiné informace o tom, kam se mohou starší lidé obrátit, jaké služby mohou využít, jak mohou drahotu zvládat a jakou podporu jim poskytne stát. Snaží se je také volající motivovat k tomu, aby se nezdráhali si o pomoc říct.