Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zkáza letu Lion Air: Série fatálních pochybení. Byla zveřejněna závěrečná zpráva

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air, který se loni v říjnu se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře, způsobily chyby v designu letadla, špatný výcvik pilotů a problémy s údržbou stroje. Uvedli to indonéští vyšetřovatelé ve zprávě, která byla dnes zveřejněna.

Letadlo, které odstartovalo 29. října z Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Na palubě letu, jenž startoval z etiopské metropole Addis Abeby, bylo 157 lidí a ani z nich nikdo nehodu nepřežil.

V reakci na neštěstí v Etiopii byla v březnu všechna letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, odstavena po celém světě z provozu.

Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy dnes ve své závěrečné zprávě uvedl, že letoun společnosti Lion Air mířící z Jakarty na Sumatru spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS v letounech MAX a nevěděli, jak na ně mají rychle reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení. "Podle toho, co víme, přispělo k nehodě devět různých věcí. Kdyby jedna z nich nenastala, možná by k nehodě nedošlo," uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo.

Podle vyšetřovací zprávy nese zčásti na nehodě vinu i druhý pilot, který krátce před pádem stroje nedokázal v letové příručce najít, jak udržet nad letadlem kontrolu, či provést kroky, které si měl již dříve zapamatovat. Podle zprávy druhý pilot vykazoval špatné výsledky i při výcviku. Problémy byly shledány rovněž v komunikaci mezi prvním a druhým pilotem.

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali. Firma Lion Air navíc měla zakázat další lety Boeingu 737 MAX poté, co se tento stroj potýkal s problémy při předchozích čtyřech příležitostech, včetně cesty z ostrova Bali do Jakarty den před osudným letem.

Firma Boeing dnes uvedla, že v reakci na doporučení indonéských vyšetřovatelů přijme odpovídající kroky.

Témata:  letecké nehody Indonésie Boeing 737 MAX zřícení Boeingu 737 MAX 8 Lion Air letu JT610

Aktuálně se děje

17. května 2024 19:50

Třináct zemí vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh

Třináct zemí, včetně sedmi členů Evropské unie, vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy a umožnil dovoz humanitární pomoci na toto palestinské území přes všechny dostupné přechody. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy