Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Někdejší NDR zaostává. Stále se nedotáhla na úroveň západního Německa

Německá vlajka
Německá vlajka
Foto: Pixabay

Berlín - Někdejší komunistické Německé demokratické republice (NDR) se stále nedaří dohnat úroveň bývalého Západního Německa.

Přestože na počátku října uplyne od sjednocení země 26 let, stále přetrvávají významné rozdíly v hospodářské výkonnosti, zaměstnanosti a výši platů v jednotlivých částech státu. S odvoláním na připravovanou vládní zprávu o stavu německé jednoty to napsal deník Sächsische Zeitung.

Hrubý domácí produkt v nových spolkových zemích dosahuje 72,5 procenta západoněmecké úrovně. Kvůli tomu se bývalá NDR potýká s nižšími platy, které dosahují 81 procent západoněmeckého průměru, s vyšší nezaměstnaností a spolkové země mají menší daňové příjmy.

Připravovaná vládní zpráva ukazuje, že domácnosti na východě jsou chudší než ty západní. Zatímco celková hodnota movitého i nemovitého majetku průměrné domácnosti ve starých spolkových zemích činí 140.000 eur (3,8 milionu Kč), na území bývalé NDR to je 61.000 eur (1,6 milionu Kč).

Podle ekonomů mají nové spolkové země problém především se strukturou svého hospodářství, protože na území někdejší NDR nesídlí žádné velké průmyslové podniky. Problematická je i nízká hustota zalidnění ve srovnání se západem, kterou ještě zvýraznila masová emigrace do starých spolkových zemí v 90. letech.

Témata:  Německo NDR

Související

Aktuálně se děje

9:57

Zvrat v polské prezidentské volbě. Nawrocki vyhrál navzdory prvním odhadům

Poláci rozhodli. V těsném druhém kole prezidentských voleb zvítězil nacionalistický kandidát Karol Nawrocki, podporovaný vládnoucí stranou Právo a spravedlnost (PiS) a administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa. Porazil liberálního starostu Varšavy Rafała Trzaskowského poměrem 50,89 % ku 49,11 % hlasů.

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.