Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zahraniční dluh Česka vzrostl na 4,388 bilionu

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Praha - Zahraniční dluh České republiky činil ke konci června 4,388 bilionu korun. Ve srovnání s prvním čtvrtletím vzrostl o 72,3 miliardy korun, meziročně byl ale nižší o 9,7 miliardy korun. Dluh Česka vůči cizině odpovídá 84,7 procenta hrubého domácího produktu. Vyplývá to z předběžných údajů, které dnes zveřejnila Česká národní banka (ČNB).

Z hlediska jednotlivých sektorů se v zahraničním dluhu ve druhém čtvrtletí zvýšilo především zadlužení toho bankovního, a to v důsledku čerpání krátkodobých zahraničních vkladů. Zahraniční zadlužení bankovního sektoru včetně závazků ČNB tvořilo 44,3 procent celkové zadluženosti.

Za růstem závazků ostatních sektorů stojí podle banky především navýšení stavu přijatých půjček a dlouhodobých podnikových dluhopisů, které drží nerezidenti. Z celkového dluhu zaujímají zahraniční závazky ostatních sektorů 37,3 procenta.

Podíl vládního sektoru na celkovém zahraničním dluhu činí 18,4 procenta a ve 2. čtvrtletí mu zahraniční závazky klesly. Podle ČNB to souviselo zejména se snížením objemu dluhopisů v držbě nerezidentů.

Na zahraniční dluh soukromého sektoru připadá z celkové zahraniční zadluženosti 75,3 procenta. Zbývající část tvoří závazky veřejného sektoru, do nichž se zahrnují závazky vládního sektoru, závazky soukromých subjektů garantované vládou a závazky subjektů s majoritní účastí státu.

Témata:  státní dluh ČNB ekonomika

Související

Aktuálně se děje

11:07

Tragický požár na Barrandově. Hořelo v bytě, jeden člověk přišel o život

Tragickou bilanci má úterní večerní požár bytu v panelovém domě na pražském Barrandově. Desítky lidí se úspěšně evakuovaly, jeden člověk ale přišel o život. Příčina požáru je předmětem probíhajícího vyšetřování. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.